پایگاه تفریحی خلیج فارس آنلاین

جذابترین و جالبترین مطالب و عکس های روز

پایگاه تفریحی خلیج فارس آنلاین

جذابترین و جالبترین مطالب و عکس های روز

امکان خواندن افکار در آینده‌ای نزدیک

سایت خبری - تفریحی خلیج فارس آنلاین khalijefarsonline.comخلیج فارس آنلاین : در دانشگاه صنعتی برلین، دانشمندان توانسته‌اند توسط دستگاهی که متصل به تعداد زیادی الکترود کوچک است، از زبان ذهن تا حدودی رمزگشایی کنند.



به گزارش دویچووله، در جریان این پژوهش، هنگامی که فرد داوطلب روی افکار خود خوب تمرکز می‌کرد، علائمی که روی صفحه‌ی کامپیوتر پدیدار می‌شدند، تا حدودی افکار او را در قالب حروف الفبا بازتاب می‌دادند.

در نهایت عبارتی پر از اشتباه روی صفحه کامپیوتر ظاهر شد. احتمالا اگر دانش‌آموزی در کلاس اول ابتدائی این جمله را می‌نوشت، نمره‌ی بسیار کمی از معلم خود دریافت می‌کرد. اما در حال حاضر همین جمله در دنیای علم، کشف بسیار بزرگی تلقی می‌شود.

خواندن افکار با اندازه گرفتن جریان الکتریکی مغز

دستگاه مورد استفاده در این پژوهش، حروف را به طور مستقیم از روی تنش‌های الکتریکی کوچک مغز می‌خواند. کلاهی پلاستیکی که روی آن ۶۴ الکترود نصب شده، این جریان تقریبا نامحسوس الکتریکی را اندازه می‌گیرد و این اطلاعات از طریق کابل‌های متعدد در کامپیوتر ذخیره می‌شوند.

کلوس روبرت مولر Klaus Robert Müller، سرپرست این پژوهش در دانشگاه صنعتی برلین می‌گوید: «در این آزمایش، فک پائین باید بدون انقباض و شل باشد. چون انقباض عضلات صورت می‌تواند در روند آزمایش اختلال ایجاد کند.»

یکی دیگر از مراحل این آزمایش شناساندن سیگنال‌های مغز به دستگاه بوده است. همکاران مولر برای این کار چهار ساعت وقت صرف کرده‌اند.

پیامد خواندن افکار

نتایج این پژوهش می‌تواند در آینده کمکی بزرگ به بیمارانی باشد که به نحوی توانایی برقرار کردن ارتباط با اطرافیان خود را از دست داده‌اند. در عین حال نتایج آن می‌تواند پیآمدهای اخلاقی نیز داشته باشد.

در محافل علمی آلمان اکنون این پرسش مطرح است که آیا این دستگاه ممکن است زمانی بتواند تمام افکار را به طور واضح بخواند؟ آینده بشر در چه مسیری پیش خواهد رفت، اگر زمانی افکار انسان‌ها مانند کلیپی ویدئویی در یوتیوب روی صفحه کامپیوتر ظاهر شود؟ در این صورت از بین رفتن فضای خصوصی افراد یکی از پی‌آمدهای ناگوار این کشف علمی خواهد بود.

به نظر می‌آید که در دهه‌های آینده، ادامه پژوهش در این زمینه یکی از دغدغه‌های اصلی انسان‌ها باشد، دقیقا مانند زمانی که انرژی هسته‌ای و علم ژنتیک تازه کشف شده بود.

نظرات 1 + ارسال نظر
زکیه 1390/09/11 ساعت 21:28

بی نظیییییییییییییره!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد