پایگاه تفریحی خلیج فارس آنلاین

جذابترین و جالبترین مطالب و عکس های روز

پایگاه تفریحی خلیج فارس آنلاین

جذابترین و جالبترین مطالب و عکس های روز

با مرگبارترین گل های جهان آشنا شوید

«تیتان آروم» یا گل جسد:
خوشبختانه این گل تنها چند روز در سال شکفته می شود چون وقتی گل های آن باز می شود، بوی تند و متعفن گوشت فاسد را در هوا منتشر می کند. این گل که در هنگام شب باز می شود، با بوی زننده اش انواع حشرات دوستدار جسد را جذب و بدین شکل در واقع از طریق سنبله یا گل آذین خود گرده افشانی می کند.این روند ۳روز ادامه دارد و سپس گل متلاشی می شود. این گل که یکی از بزرگ ترین گل های جهان است، می تواند تا ارتفاع ۶متر و عرض 4.5 متر رشد کند.این گل که در بسیاری از باغ های گیاه شناسی جهان وجود دارد؛ به طور طبیعی تنها در جنگل های استوایی سوماترا در اندونزی می روید. گل آذین این گل نیز از هزاران گل مینیاتوری تشکیل شده است که طی فرآیند باز شدن، تحت تاثیر واکنش هایی گرم می شود و از خود بوی وحشتناک جسد را منتشر می کند. این بو در واقع ناشی از مجموعه ای از ترکیبات مبتنی بر سولفور است.

Nepenthes Truncata یا شکارچی کوزه ای:
این گیاه گوشت خوار نه تنها انواع حشرات را قورت می دهد بلکه جوندگان را نیز در یک حرکت به طور کامل می بلعد. زمانی که یک موش کنجکاو جرات پیدا کند که روی برگ های لغزنده آن حرکت کند، در یک چشم به هم زدن تعادل خود را از دست می دهد و درون بدنه کوزه ای شکل گیاه می افتد. حیوان درون این کوزه مملو از مایع غرق و بلافاصله عملکرد آنزیم های هضم کننده آغاز می شود، این گیاه کوزه ای بیش از ۴۰ سانتی متر به لحاظ ارتفاع رشد می کند. رنگ های این گل از زرشکی تا سفید متغیر است و گلبرگ های کمانی قلبی شکلی که اطراف دهان گل قرار گرفته است، اغلب با یک الگوی باریک و نواری شکل رشد و ساختاری شبیه قیف پیدا می کند. این گل نادر به طور عمده در جزیره «مینداتائو»ی فیلیپین می روید.

Drakaea Glyptodon یا گل ریاکار:
این گل بوی گوشت خام می دهد اما به جای جذب مگس ها، زنبورها را به دام می اندازد.در بالای ساقه باریک این گل، یک شکوفه ارغوانی پیازی شکل می روید که به لحاظ ظاهری شبیه نوعی زنبور با عنوان «Thy nnine» است. این گل تنها می تواند از طریق این زنبورها گرده افشانی کند به همین دلیل عمدا به امید جذب این حشرات، شکل ظاهر آن ها را شبیه سازی می کند. زنبورهای ماده این گونه قادر به پرواز نیستند و مجبورند بالای ساقه گل ها منتظر زنبورهای نر شوند تا آن ها را بلند و حمل کنند. شکوفه این گل به لحاظ رنگ و ساختار به نحو شگفت آوری شبیه شکم زنبورهای ماده است. این گل حتی موادشیمیایی (فرومون) مشابه مواد مترشحه توسط زنبورهای ماده را تولید می کند. زمانی که یک زنبور نر در تماس با ساختار شبیه زنبور ماده قرار می گیرد، گرده گل روی بدنش می نشیند. البته برای گرده افشانی موفق، باید همان زنبور نر توسط یک گل ریا کار دیگر از گونه Drakaea برای نشستن فریب بخورد.

Rafflesia arnoldii یا پاندای غول پیکر دنیای گیاهان:
این شکوفه غول پیکر خال خالی در واقع بزرگ ترین گل جهان است. محیط هر گلبرگ آن به یک متر می رسد و هر یک از این گل ها بالغ بر 6.8 کیلوگرم وزن دارد. این گل غول پیکر که تنها در جنگل های بارانی جنوب شرق آسیا می روید، در واقع یک انگل ریشه است بدین معنا که هیچ ساقه یا برگی ندارد و به طور کامل درون میزبان خود زندگی می کند، میزبانی که اغلب ریشه یک درخت بزرگ است. این گل رشته های بافتی درازی دارد که درون بدن میزبان فرو می کند و پس از ماه ها تغذیه کامل از میزبان نگون بخت خود، برای تنها ۵ روز شکوفا می شود. در این مدت رایحه ای متعفن از گوشت فاسد برای جذب مگس ها منتشر می کند تا به فرآیند گرده افشانی آن کمک کند. البته با وجود رایحه ناخوشایند و شیوه مخوف زندگی انگلی، ظاهر کاریکاتوری این گل موجب شده که لقب دوست داشتنی «پاندای غول پیکر دنیای گیاهان» را به آن بدهند.

Drosera rotundifolia یا شبنم شوم:
این گل کوچک در معرض انقراض قربانیان خود را که کرم ها و مگس های ویرانگر هستند، در یک چشم به هم زدن می گیرد و هضم می کند. این گل که در زمین های مرطوب آمریکای شمالی یافت می شود، نام خود را از واژه یونانی «droses» به معنای قطره شبنم گرفته است.برگ های گرد سبز مایل به زرد این گل در قسمت کناره ها مملو از موهای نوک تیز است که انتهای همه آن ها با یک ماده چسبناک و قندی توسط گیاه پوشانده می شود تا قربانیان را جذب کند.زمانی که یک حشره روی این ماده غلیظ بنشیند، به گیاه می چسبد و در این زمان، برگ های گل همچون بازوی یک اختاپوس به دور حشره پیچیده می شود.

Abrus precatorius یا لوبیای عشق مرگبار:
این گل شبیه غلاف نخود سبز است که هر غلاف به طول یک اینچ و مملو از دانه های قرمز رنگی است که بی نهایت سمی هستند.این گل با وجود شدیدا سمی بودن، در چین مظهر عشق است. در طول قرن۱۶ تجار هلندی دانه های این گل را که Jequirity نیز نامیده می شود، به اروپا و آمریکا آوردند و در هلند دانه های سمی این گل را همراه با مروارید برای ساخت گردنبند استفاده می کردند. البته ساخت زیورآلات با این دانه ها کار بسیار خطرناکی است چرا که در موارد زیادی افراد حین رشته کردن دانه ها، دست خود را نیز سوراخ می کردند و در نتیجه سم وارد خونشان می شد و جانشان را می گرفت. با این وجود هنوز هم از این دانه ها برای تزیین در نواحی استوایی استفاده و حتی در ebay خرید و فروش می شود.

Dracuneulus Vulgaris یا گل دراکولا:
این گل که بومی مدیترانه است، در زمان شکوفایی رایحه گوشت فاسد منتشر و بدین شکل حشرات را برای گرده افشانی به سمت خود جذب می کند. عنوان دراکولا را به این گل داده اند به دلیل آن که از یک ساختار میله ای شکل سیاه رنگ پیچیده در گلبرگ های ارغوانی تشکیل شده که به آن ظاهری شبیه شنل دراکولا با یقه های بالازده بخشیده است.ساختار میله ای شکل وسط گل بیش از 1.5متر رشد می کند.شکوفه این گل نیز مانند دراکولا از نور مستقیم خورشید متنفر است و در سایه باز می شود.تمامی قسمت های این گیاه سمی است و اگر خورده شود، می تواند فرد را از پا دربیاورد، در صورت لمس کردن آن نیز پوست به شدت دچار خارش و حساسیت می شود.

Caster oil plant سمی ترین گل جهان:
این گل بر اساس کتاب رکوردهای جهانی (گینس) سمی ترین گل جهان است که روغن آن قادر به التیام تمامی زخم هاست.البته این گل توان کشتن انسان ها را نیز در یک چشم به هم زدن دارد و تنها یک میلی گرم از سم تولیدی توسط این گیاه می تواند یک انسان بالغ را از پا دربیاورد.برای قرن ها چینی ها از روغن این گیاه با عنوان کرچک به عنوان دارو برای التیام زخم ها استفاده می کردند. از این گیاه برای تولید سوخت بیودیزل نیز استفاده می شود. البته دانه های این گیاه در حال شکوفایی حاوی یک سم بی نهایت خطرناک با عنوان «ricin» است. این ماده در غلظت کمتر روی برگ های گیاه نیز وجود دارد. گل های گیاه روغن کرچک به ویژه برای کودکان بسیار خطرناک است.

Aconitum یا کلاهخود شیطان:
این گل را بلای جان همه می نامند. از جمله اسامی آن می توان به این موارد اشاره کرد: بلای جان گرگ ها، بلای جان سگ ها، بلای جان پلنگ ها، ببرها و بلای جان زنان. این گل نیز مانند خرزهره زیبا اما مرگبار است.گلبرگ های رو به پایین و قوسی و پیچی شکل این گل شبیه کلاهخود است.بیش از ۲۰۰گونه از این گیاه وجود دارد.تنها چند قطره از ریشه این گیاه می تواند موجب فلج عضلات قلب و یا کل سیستم تنفسی شود و بلافاصله به مرگ فرد بینجامد. در قرون وسطی جادوگرها از این گل در معجون های ویژه پرواز استفاده می کردند به این دلیل که با بر هم زدن ضربان قلب حس گیجی و کرخی در افراد ایجاد می کرد.

Nerium olean der یا قاتل دارای بوی دلنشین:
این گل یکی از سمی ترین گیاهان جهان است، هر قسمت از آن از ساقه تا شیره در صورت خوردن به شدت سمی است. حتی استنشاق دود ناشی از یک خرزهره در حال سوختن برای سلامتی مضر است.گزارش های متعددی از مسمومیت های افراد در جنگل ها گزارش شده که در اثر استفاده از شاخه های خرزهره برای کباب کردن سوسیس و گوشت مسموم شده اند. حتی گفته می شود که شماری از سربازان ناپلئون در اسپانیا به همین دلیل جان خود را از دست دادند.شکوفه های این گل به حدی خطرناک است که حتی عسل تولید شده توسط زنبورهایی که از گیاه خرزهره برای شهد استفاده کرده اند، فوق العاده سمی است.سم این گل باعث بر هم خوردن ضربان قلب می شود بدین شکل که ابتدا ضربان به شدت افزایش و سپس به کمتر از حد نرمال کاهش می یابد تا این که به طور کامل از تپش می افتد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد