پایگاه تفریحی خلیج فارس آنلاین

جذابترین و جالبترین مطالب و عکس های روز

پایگاه تفریحی خلیج فارس آنلاین

جذابترین و جالبترین مطالب و عکس های روز

فاجعه بزرگ زیست محیطی در ایلام+تصاویر

در یکی از بزرگترین فاجعه های زیست محیطی در استان ایلام ده ها هزار ماهی در پشت سد سیمره در اطراف دریاچه سد تلف شدند و صحنه های بسیار تاسف باری در چشم انداز سد به وجود آمده است.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از بزرگترین فاجعه های زیست محیطی کشور که طبق گفته شاهدان از روزهای گذشته آغاز شده، ده هزار ماهی در  سد سیمره تلف شدند و هم اکنون در کنار دریاچه تصویری بسیار تاسف بار به جود آمده است.


ماهی های بزرگ و کوچکی که به اطراف سد سیمره افتاده اند بوی بدی نیز در منطقه ایجاد کرده اند و هم اکنون دور تا دور دریاچه سد سیمره از ماهی مرده پرشده است.

به طور تقریبی می توان گفت بیش از 10 هزار ماهی تلف شده اند و بر تعداد آنها نیز روز به روز افزوده می شود.


هم اکنون سد سیمره مراحل آبگیری خود را پست سر می گذارد و طبق گفته کارشناسان آبگیری زودهنگام سد و نبود اکسیژن در آب باعث مرگ این تعداد زیاد ماهی شده است.

هم اکنون رنگ دریاچه سد سیمره از مرگ این تعداد ماهی نیز کدر شده است و صحنه های فاجعه ای در کنار سد و بر روی آب به وجود آمده است.

هنوز مسئولان از این فاجعه خبر ندارند یا اگر هم خبر دارند، پیگیری به کندی پیش می رود زیرا بر تعداد تلفات هر روز اضافه می شود.


این سد دارای ماهی های بزرگ و کوچکی است که از مزه های خاصی برخوردارند ولی هم اکنون اکثر این ماهی ها تلف شده اند و خبری از بازی ماهیها در آب نیست.

نقطه دقیق مرگ ماهی ها در محل پشت سد سیمره است جایی که آبگیری شده است و خیلی از درختها و روستاها به زیر آب رفته اند.

مرگ ماهی ها، ضربه سختی بر پیکره سیمره است زیرا ماهی سیمره یکی از بهترین ماهی های استان به شمار می رود و بازار خوبی هم دارد.

رودخانه سیمره از تلاقی رودخانه های قره سو و گاماسیاب شکل گرفته و در مرز استان ایلام و لرستان جریان دارد و تا انتهای حوزه کرخه 650 کیلومتر طول دارد.


شعبه اصلی دیگر این رودخانه چناره از ارتفاعات کرند و چرداول و آسمان آباد سرچشمه می گیرد و در شمال شیروان به سیمره ملحق می شود.

محل ساخت سد 180 متری سیمره در فاصله تقریبی 700 کیلومتری جنوب غربی تهران، حد فاصل دو استان ایلام و لرستان و 40 کیلومتری شمال غربی شهرستان دره شهر بر روی رودخانه سیمره در حال احداث است جایی که دقیقا مرگ این تعداد زیاد ماهی رخ داده است.

آبگیری این سد قبل از این باعث زیر آب رفتن بیش از صدها اثر تاریخی شده است و یکی از فاجعه ترین حوادث تاریخ نیز رخ داده بود.

حال نوبت مرگ ماهی زبان بسته ای است که زیبایی دریاچه سد سیمره را فاجعه تبدیل کرده است.


واقعه صحنه های به وجود آمده از مرگ ماهی خود نشان از عمق این فاجعه دارد و اگر زودتر این مسئله بررسی نشود فاجعه بزرگتری در این منطقه روی می دهد.

این سد که برای توسعه کشاورزی استان ایلام در حال آبگبری است هم اکنون شاهد از بین رفتن هویت تاریخ و محیطی استان ایلام شده است.

دریاچه سد سیمره یکی از چشم اندازهای بسیار زیبای استان ایلام است و هم اکنون تعداد زیادی پرنده و حیوانات و جانوران دیگری نیز کنار این سد زندگی می کنند که این امکان وجود دارد آنها هم در خطر باشند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد