پایگاه تفریحی خلیج فارس آنلاین

جذابترین و جالبترین مطالب و عکس های روز

پایگاه تفریحی خلیج فارس آنلاین

جذابترین و جالبترین مطالب و عکس های روز

افشای طرح ویژه انگلیس و امریکا برای حمله به ایران

هرگونه حمله به ایران، اقدامی عمدتا هوایی خواهد بود که نیروی دریایی هم با استفاده از موشک های تاماهاوک با برد ۸۰۰ مایلی تا اندازه ای در آن دخیل خواهد بود. برنامه ریزان چنین حمله ای معتقدند ممکن است "شمار کوچکی از نیروهای ویژه" هم در این عملیات شرکت کنند اما برنامه ای برای حمله زمینی در نظر گرفته نشده است.این احتمال وجود دارد که ایران ظرف دوازده ماه آینده بتواند تمامی اجزای حساس برنامه هسته ای خود را زیر زمینی کند چنان که به گفته این مقام مسئول دیگر اظمینانی وجود نخواهد داشت که "موشک های ما بتوانند به تاسیسات آنها دسترسی داشته باشند.

به گزارش آخرین نیوز، روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در مطلبی به قلم نیک هاپکینز از برنامه ریزی آمریکا و بریتانیا برای حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران خبر داده است.

به نوشته گاردین آمریکا ممکن است ظرف یک سال آینده تاسیسات هسته ای ایران را از هوا و دریا مورد حمله قرار دهد.  به نوشته این روزنامه دولت بریتانیا هم معتقد است که در صورت چنین حمله ای به تاسیسات ایران، بریتانیا نیز باید از اقدام آمریکا حمایت کرده و حتی در آن مشارکت کند.

به نوشته گاردین مقامات دولتی بریتانیا می گویند با آنکه آمریکا توانایی اقدام نظامی علیه ایران به تنهایی را دارد، اما بریتانیا خود را برای کمک به این حمله آماده می کند، هرچند در میان جناح های دولت ائتلافی دیوید کامرون، نخست وزیر، نگاه های متضادی در این رابطه وجود دارد.

گاردین در مقاله خود آورده که گفت و گوهایی با شماری از مقامات سیاسی و نظامی در وایت هال، مقر دولت بریتانیا، انجام داده است چرا که پس از تحولات اخیر در منطقه خاورمیانه و لیبی، بار دیگر ایران و برنامه هسته ای اش در مرکز توجهات قرار گرفته است. یک مقام وایت هال به گاردین گفته ایران "به شکل شگفت آوری" در مقابل فشارهای تحریمی و دیگر فشارها مقاومت کرده است.

این مقام گفته ایران مجددا رویکرد تهاجمی در پیش گرفته است هرچند وی علت این موضوع را درک نمی کند. وی که نامش فاش نشده به سه مورد از طرح های ترور در خارج از خاک ایران اشاره کرده که به ادعای وی سازمان های اطلاعاتی غربی دست عناصری در ایران را در پشت آنها فعال دیده اند.

گاردین بر اساس مصاحبه هایی که انجام داده می نویسد که ایران توانسته حمله ویروس استاکس نت به برنامه هسته ای اش را محدود و سپس جبران کند. سرویس های اطلاعاتی غربی به این جمع بندی رسیده اند که ایران ظرفیت برنامه غنی سازی اورانیوم خود را به طور کامل احیا کرده است. پیشتر تصور می شد که حمله ویروس استاکس نت توانسته بود تا حدود نیمی از سانتریفوژهای غنی کننده اورانیوم ایران را یا از کار بیندازد یا ادامه کارشان را نامطمئن کند.

گاردین نوشته این ویروس ظاهرا توسط آمریکا و اسرائیل برای متوقف کردن برنامه غنی سازی اورانیوم توسط ایران طراحی و بکار گرفته شده است. به نوشته گاردین اکنون چنین بنظر می رسد که ایران از صدمات استاکس نت عبور کرده و برداشت آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل متحد هم این احتمال را تقویت کرده که ایران حتی توانسته بر ظرفیت برنامه غنی سازی خود بیفزاید.

ظاهرا این موضوع باعث شده تا آمریکا، اسرائیل و بریتانیا به این نقطه برسند که قبل از آنکه دیر شود باید دست به اقدامی بزنند. به نوشته گاردین، سازمان های اطلاعاتی غربی معتقدند که ایران با جابجایی امکانات هسته ای اش و فعال تر کردن مرکز هسته ای فردو در نزدیکی استان قم به شدت بر اقدامات حفاظتی از تاسیسات خود افزوده است.

 یک مقام دیگر دولتی بریتانیا که نام او هم فاش نشده به گاردین گفته است این احتمال وجود دارد که ایران ظرف دوازده ماه آینده بتواند تمامی اجزای حساس برنامه هسته ای خود را زیر زمینی کند چنان که به گفته این مقام مسئول دیگر اظمینانی وجود نخواهد داشت که "موشک های ما بتوانند به تاسیسات آنها دسترسی داشته باشند. از همین رو پنجره فرصت در حال بسته شدن است و بریتانیا باید دست به برنامه ریزی بزند". ا

ین مقام بریتانیایی به گاردین گفته: "ما فکر می کردیم این حمله تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری پیش روی آمریکا اتفاق نخواهد افتاد اما اکنون مطمئن نیستیم. پرزیدنت اوباما باید تصمیم بزرگی بگیرد چون وی نمی خواهد در آستانه انتخابات دست به چنین اقدامی بزند".

گاردین نوشته وزارت دفاع بریتانیا تیم ویژه ای برای بررسی حمله به ایران دارد. به گاردین گفته شده که هرگونه حمله به ایران، اقدامی عمدتا هوایی خواهد بود که نیروی دریایی هم با استفاده از موشک های تاماهاوک با برد ۸۰۰ مایلی تا اندازه ای در آن دخیل خواهد بود. به نوشته گاردین، برنامه ریزان چنین حمله ای معتقدند ممکن است "شمار کوچکی از نیروهای ویژه" هم در این عملیات شرکت کنند اما برنامه ای برای حمله زمینی در نظر گرفته نشده است. در این اقدام، نیروی هوایی بریتانیا هم می تواند در میان سایر گزینه ها، در زمینه سوخت گیری هوایی و عملیات تجسس موثر باشد.

یک مقام وزارت دفاع بریتانیا به گاردین گفته است "دولت بریتانیا معتقد به پیگیری رویکردی دوگانه است که استراتژی اعمال فشار و دیپلماسی را با هم داشته باشد. ما خواهان یک راه حل مبتنی بر مذاکره (با ایران) هستیم، اما تمامی گزینه ها باید روی میز باشند". به نوشته گاردین اسرائیل به آمریکا هشدار داده است که اقدام نظامی علیه ایران نباید آنقدر به تاخیر بیفتد تا دیر شده و زمان از دست برود.

بر این اساس اسرائیلی ها می خواهند مطمئن باشند که می توانند برنامه هسته ای ایران را از کار بیندازند. آنها می خواهند در صورتی که نتوانند به این هدف برسند، آمریکایی ها وارد عمل شوند. به نوشته گاردین کارشناسان معتقدند احتمالا دو سال دیگر طول خواهد کشید تا ایران به یک سیستم موشکی بالستیک دست یابد که بتواند کلاهک هسته ای خود را علیه اهداف مورد نظرش بکار بگیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد