پایگاه تفریحی خلیج فارس آنلاین

جذابترین و جالبترین مطالب و عکس های روز

پایگاه تفریحی خلیج فارس آنلاین

جذابترین و جالبترین مطالب و عکس های روز

بررسی تحلیلی 4 وبسایت خبری پربازدید در ایران

ایران وب نیوزمحمد مرادی – ایران با شرایط سیاسی خاص خودش دارای پایگاه ها و خبرگزاری های اینترنتی زیادی می باشد. طبق آمار وبسایت رسمی الکسا که برترین سایت های هر کشور را رده بندی می نماید ، کمتر کشوری را میتوانید پیدا کنید که سایت های خبری حضوری پررنگ در صدر وبسایت های برتر داشته باشند. البته ریشه این مسئله به جامعه کشور ایران برمیگردد که مورد بحث این نوشتار نیست.

ایران وب نیوز در این نوشتار در تلاش است که بررسی هرچند کوتاه و خلاصه ولی کامل را از چهار وبسایت برتر خبری و خبرگزاری ایران یعنی به ترتیب تابناک ، فارس نیوز ، خبرآنلاین و عصرایران را به خوانندگان گرامی ایران وب نیوز ارائه دهد. در این نوشتار به بررسی محتوایی وبسایت ها خواهیم پرداخت و جهت گیری ها و مسائل سیاسی را نیز در آنها به طور کوتاه بررسی خواهیم کرد. امیدواریم از این نوشتار استفاده لازم را ببرید.

۱- وبسایت خبری تابناک Tabnak.ir

وبسایت تابناک اگرچه خبرگزاری به حساب نمی آید ولی در انتشار خبر با قدرت ظاهر می شود و ضمن استفاده از دیگر اخبار خبرگزاری ها ، اخبار اختصاصی خوبی در تابناک منتشر می شود . از نظر مطالب تفسیری تابناک قوی عمل نمیکند و اگر به دنبال تفسیر و تحلیل اخبار و مسائل سیاسی و روز ایران و جهان هستید ، تابناک نیاز شما را رفع نخواهد کرد. تابناک از نظر جهت گیری میانه رو عمل میکند و در انتقادها ، تحلیل های و تفسیرهای خود آنچنان شمشیر را از رو نمی بندد.

تابناک مانند اکثر وبسایت های خبری غیردولتی پر است از تبلیغات های متفاوت که در کنار گرافیک بسیار نازل این دست از وبسایت ها از مشکلات عدیده آنها به شمار می رود. متاسفانه اکثر تبلیغات های موجود نیز به صورت فلش می باشند و باعث مشغول کردن مقدار زیادی از حافظه کامپیوتر هنگام بارگزاری این وبسایت ها می شود.

بخش با بینندگان تابناک نیز یکی از قسمت های جالب تابناک به شمار می آید. در این بخش کاربران میتوانند انواع مشکلات و اخبار شهر و استان خود را برای تابناک ارسال کنند تا منتشر شود و در صورت امکان توسط تابناک پیگیری شود. بخش عربی تابناک نیز جالب به نظر می رسد و اخبار و تحلیل هایی به زبان عربی در این بخش منتشر می شود. طبق آمار الکسا تابناک در رتبه ۴۰۰ ترافیکی در کشور امارت قرار دارد و شاید این بخش عربی به همین منظور فعالیت دارد. نکته جالب در بخش عربی تابناک نبود تبلیغات می باشد!

تابناک دارای بخش های مجلس ، اجتماعی ، اقتصادی ، وعده ها و ورزشی می باشد. تابناک بخش طنز دارد ولی فعال نمی باشد و مطالب آنها قدیمی است. جالبترین بخش تابناک که ایده ای ناب از گردانندگان این وبسایت خبری می باشد ، بخش وعده های تابناک است. در این بخش خواننده میتواند وعده های رسانه ای شده مسئولین را پیگیری کند و از مقدار زمان باقی مانده تا عملی شدن وعده ها باخبر شود و اگر وعده ای انجام نشد میزان زمان خلف وعده مسئولین را نیز متوجه شود.
بخش ورزشی تابناک آنچنان فعال نیست و نمیتوان با اخبار آن از دیگر سایت های خبری ورزش بی نیاز شد. البته تحلیل ها و تفسیرهای وابسته به ورزش در این بخش از تابناک منتشر می شود که قابل اهمیت می باشد.

تابناک از نگاه Alexa : طبق آمارهای این وبسایت ۱۱ درصد از مراجعات به تابناک از طریق موتورهای جستجو می باشد. ۲۷ درصد از بازدیدکنندگان فقط یکبار از صفحه های تابناک دیدن میکنند. ۸۶درصد بازدیدکنندگان از کشور ایران هستند و رتبه تابناک در ایران ۹ می باشد. میانگین بازدید از نظر زمان مشاهده سایت توسط بازدیدکنندگان ۱۰ دقیقه برای کل سایت و ۷۶ ثاینه برای هر صفحه می باشد. اکثر بازدیدکنندگان مرد هستند در سن آنها نیز بین ۲۵ تا ۳۴ سال می باشد. بازدیدکنندگان تابناک بعد از خروج  به سایت های عصرایران،فارس نیوز، ورزش ۳ و خبرآنلاین مراجعه میکنند.

۲- خبرگزاری فارس نیوز (FarNewsAgency – Farsnews.ir)

خبرگزاری دولتی فارس که در واقع وبسایت کاملا موافق با سیاست های دولت و کلی نظام فعالیت میکند و امکان اینکه خبر و مطلب انتقاد آمیزی در آن پیدا کنید نزدیک به صفر می باشد! مسلما از خبرگزاری های دولتی که مدیر مسئولان دولتی دارند و از منابع دولت تامین می شوند چنین مسئله ای نیز انتظار می رود.

اخبار جدید ایران و جهان با جهت گیری های مشخص در فارس نیوز به خوبی منتشر می شوند و میتوانید از اخبار های مختلف باخبر شوید. همچنین در مورد اخبار ایران نیز فارس نیوز منبع موثقی به شمار می رود. اخبار اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی ، ورزشی ، گفتگو و… در این فارس نیوز پوشش داده می شوند. لازم به ذکر است در فارس نیوز تحلیلی از جانب سردبیر و نویسندگان آن منتشر نمی شود و فقط تحلیل ها و بررسی های افرادی با خبرگزاری فارس نیوز مصاحبه میکنند ، منتشر می شود.

تبلیغات شرکتی خاصی در فارس نیوز دیده نمی شود و فقط یک تبلیغ شرکت همراه اول در فارس نیوز وجود دارد. از نظر گرافیکی فارس نیوز به شدت مبتدی و بی روح است و حتی از سایت هایی که در این مطلب بررسی می شوند در رده پایین تری قرار دارد. بخش های عربی ، انگلیسی و ترکیه ای نیز برای فارس نیوز در نظر گرفته شده است که بخش انگلیسی زبان آن از دیگر بخش ها مخاطب بیشتری را کسب کرده است.

خبرگزاری فارس نگاه Alexa : طبق آمارهای این وبسایت ۱۳ درصد از مراجعات به فارس نیوز از طریق موتورهای جستجو می باشد. ۳۶ درصد از بازدیدکنندگان فقط یکبار از صفحه های فارس نیوز دیدن میکنند. رتبه فارس نیوز در ایران ۲۶ می باشد. میانگین بازدید از نظر زمان مشاهده سایت توسط بازدیدکنندگان ۶ دقیقه برای کل سایت می باشد. بیشتر بازدیدکنندگان به ترتیب از شهرهای کرج،قم و تهران می باشند و هر کاربر تقریبا تعداد ۵٫۲ صفحه را مشاهده میکنند. اکثر بازدیدکنندگان مرد هستند در سن آنها نیز بین ۲۵ تا ۳۴ سال می باشد. بازدیدکنندگان بعد از خبرگزاری فارس به وبسایت های خبرگزاری مهر،تابناک،ایسنا،رجانیوز،خبرآنلاین و ایرنا مراجعه میکنند.

۳- وبسایت تحلیلی خبری خبرآنلاین (KhabarOnline.ir)

خبرآنلاین که درواقع وبسایت روزنامه خبر به شمار می رود. خبرآنلاین را وابسته به علی لاریجانی میدانند و جهت گیری آنها به سمت اصولگرایان هست ولی میتوانید مطالب و تفسیرهای انتقادی خوبی را در این وبسایت پیدا کنید. باتوجه به اینکه این وبسایت وابسته به روزنامه خبر می باشد مطمئنا جریانی حامی آن می باشد و از نظر مالی پشتیبانی می شود چرا که مانند دو وبسایت عصرایران و تابناک که به نوعی توسط افراد مدیریت می شوند تبلیغات کمتری در آن وجود دارد.

خبرآنلاین نیز مانند تابناک اخبار اختصاصی مناسبی منتشر میکند و در کنار آن از دیگر خبرگزارهای نیز خبر منتشر می نماید. خبرآنلاین دارای بخش های مختلفی می باشد مانند سیاست،اجتماعی،فرهنگی،اقتصاد، ورزش و… . خبرآنلاین گفتگوهای ویژه ای را با شخصیت ها انجام میدهد و مطمئنا این قدرت به دلیل پشتوانه مطبوعاتی این وبسایت خبری می باشد. شاید جالبترین بخش خبرآنلاین ، قسمت وبلاگ آن باشد. در این قسمت تعدادی نویسنده به انتشار تحلیل ها و نوشته های خود می پردازند و مطالبی انتقادی و تفسیری بسیار خوب و جالبی در این بخش در دسترس خوانندگان قرار میگیرید. خبرآنلاین بخش طنز دارد ولی بیشتر در حوزه کاریکاتور فعال است و طنز نوشتاری آنچنان مورد توجه خبرآنلاینی ها نیست.

خبرآنلاین دارای بخش های عربی و انگلیسی نیز می باشد که البته دارای مخاطب خاصی نیستند و بازدید قابل توجهی ندارد. مخاطب های اصلی خبرآنلاین از ایران هستند.

خبرآنلاین در میان سایت های خبری فعال و ۴ سایت دیگر این مطلب دارای گرافیک و محیط کاربرد پسندتری می باشد و از این نظر حرفه ای تر برخورد شده است. تبلیغات زیادی در خبرآنلاین وجود ندارد تا کاربر را به ستوه بیاورد از رنگبندی جدید در وبسایت استفاده شده است و شیوه نمایش اخبار نیز کاملا در میان وبسایت های خبری منحصربفرد می باشد.

نکته جالب در خبرآنلاین : ساب دامین های news و admin در خبرآنلاین توسط وبسایت الکسا نزدیک به ۱ درصد از ترافیک خبرآنلاین را دربرگرفته اند. این ساب دامین ها توسط تیم مدیریتی خبرآنلاین مورد استفاده قرار میگیرد. معمولا سایت ها سعی میکنند از لو رفتن آدرس های ورود به مدیریت سایتشان جلوگیری کنند!

خبرآنلاین از نگاه Alexa : طبق آمارهای این وبسایت تقریبا ۵ درصد از مراجعات به خبرآنلاین از طریق موتورهای جستجو می باشد. ۳۳ درصد از بازدیدکنندگان فقط یکبار از صفحه های خبرآنلاین دیدن میکنند. رتبه خبرآنلاین در ایران ۳۱ می باشد. میانگین بازدید از نظر زمان مشاهده سایت توسط بازدیدکنندگان ۱۰ دقیقه برای کل سایت می باشد. و هر کاربر تقریبا تعداد ۴٫۶ صفحه را مشاهده میکنند. اکثر بازدیدکنندگان مرد هستند در سن آنها نیز بین ۲۵ تا ۳۴ سال می باشد. بازدیدکنندگان بعد از  خبرآنلاین به وبسایت های خبرگزاری مهر،تابناک،فارس نیوز،جهان نیوز،ورزش۳ و عصرایران مراجعه میکنند.

۴- وبسایت تحلیلی خبری عصرایران (AsrIran.com)

عصرایران متفاوت سایت تحلیلی خبری پربازدید در ایران است! البته نه به لحاظ فنی بلکه از نظر محتوایی عصرایران تافته جدابافته است. سخت است عصرایران را به طیف سیاسی خاصی متصل دانست ولی در کلیت عصرایران سایتی منتقد دولت است و تفسیرها و تحلیل های انتقادی زیادی در آن منتشر می شود و اگر به دنبال مطالب تفسیری زیادی هستید عصرایران برترین انتخاب شما میتوانید باشد. چه در بخش سیاسی و چه در بخش ورزشی عصرایران از نظر تفسیر و تحلیل قوی عمل کرده است. ولی ضعف عصرایران در انتشار خبر است و میتوان گفت اکثر خبرهای عصرایران از دیگر وبسایت ها برداشت می شود. بخش ورزشی عصرایران دیر به دیر به روز می شود و جز مطالب فرعی مانند طنز ، گذشته ها و معرفی نمیتواند بخش خبری قدرتمندی حساب شود.

عصرایران سایت قدرتمندی به شمار می رود و باوجود مطالب انتقادی بعضا شدید از گزند فیلترینگ در امان بوده است. اگر بخواهیم قدرت عصرایران را در این زمینه ثابت کنیم میتوانید سایت آینده نیوز را مثال بزنیم که شاید حتی مطالب انتقادی کمتری منتشر می نمود ولی مسدود شد. البته طبق گفته ها عصرایران در سال های گذشته مسدود شده بود ولی حدود ۲ سال است عصرایران مسدود نشده است. لازم به ذکر است عصرایران در کشور عربستان مسدود است! حتی یکی از نماینده های کشور کویت با عصرایران دچار مشکل شده بود و مسائلی در مورد عصرایران در کشور کویت به وجود آمد. بخش عربی عصرایران نیز فعال می باشد.

عصرایران ۲ نیز بخشی است که در آن مطالب خواندنی-دیدنی ، فناوری اطلاعات ، داستان کوتاه ، فناوری ، روانشناسی و فیلم منتشر می شود و بخش پرطرفداری محسوب می شود.

یکی دیگر از نقاط قوت عصرایران بخش طنز و کاریکاتور است. هیچ سایت تحلیلی خبری ایران این چنین به مقوله طنز نپرداخته است و عصرایران در این زمینه بسیار قدرتمند عمل کرده است و طنزهای زیادی در این بخش منتشر می شود. بخش جالب دیگر عصرایران دیدنی های روزانه می باشد که این بخش نیز از بخش های فعال محسوب می شود. چندی پیش عصرایران بخشی تحت عنوان “عکس” را افتتاح نموده بود که به طور ناگهانی تعطیل شده است.

از نظر گرافیکی عصرایران در بین ۳ سایت دیگر در رتبه سوم قرار میگیرد و دارای گرافیک مناسبی نیست. خبرانلاین و تابناک به نسبت طراحی گرافیک و ظاهر مناسبتری می باشند. تبلیغات زیادی نیز در عصرایران مشاهده می شود و باتوجه به فلش بودن تبلیغات هنگام بارگزاری سایت فشار زیادی به منابع کامپیوتر وارد می شود.

عصرایران از نگاه Alexa : طبق آمارهای این وبسایت تقریبا ۱۱ درصد از مراجعات به عصرایران از طریق موتورهای جستجو می باشد. ۳۴ درصد از بازدیدکنندگان فقط یکبار از صفحه های عصرایران دیدن میکنند. رتبه عصرایران در ایران ۳۴ می باشد. میانگین بازدید از نظر زمان مشاهده سایت توسط بازدیدکنندگان ۷ دقیقه برای کل سایت می باشد. و هر کاربر تقریبا تعداد ۵٫۶ صفحه را مشاهده میکنند. اکثر بازدیدکنندگان مرد هستند در سن آنها طبق آمار عجیب و غیرقابل باور الکسا ۶۵ سال به بالا می باشد! بازدیدکنندگان بعد از  عصرایران به وبسایت های تابناک،فردا نیوز،فارس نیوز نیوز،ورزش۳ و خبرآنلاین مراجعه میکنند.

نتیجه گیری:

در پایان اگر بخواهیم براساس پارامترهای بررسی شده برترین سایت را مشخص کنیم باید ترتیب خبرآنلاین، تابناک، عصرایران و فارس نیوز را به عنوان سایت های برتر معرفی کنیم. خبرآنلاین از نظر محتوایی و گرافیکی و کاربر پسند بودن از هر سه سایت برتر بود. فارس نیوز از نظر انتشار خبر مسلما از سه سایت دیگر قدرتمندتر بوده است ولی از نظر مطالب تفسیری و گرافیکی در آخرین رده قرار گرفت. عصرایران و تابناک نیز تقریبا نزدیک به یکدیگر می باشند. عصرایران از نظر مطالب تحلیلی و تفسیری از تابناک قدرتمند تر بوده است ولی از نظر بخش های متنوع از تابناک ضعیف تر عمل کرده است. همچنین گرافیک تابناک از عصرایران بهتر می باشد.

منبع:ایران وب نیوز
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد