پایگاه تفریحی خلیج فارس آنلاین

جذابترین و جالبترین مطالب و عکس های روز

پایگاه تفریحی خلیج فارس آنلاین

جذابترین و جالبترین مطالب و عکس های روز

سردترین و گرم ترین نقاط جهان از ۸۹- درجه تا ۷۱+ درجه!

سایت تفریحی خلیج فارس آنلاین آیا می دانستید ۹۰درصد یخ جهان در قاره قطب جنوب با دمای 89.4 درجه سانتی گراد زیر صفر واقع شده است، آن قدر یخ که می توانید با آن ها بلوکی ازیخ به اندازه هرم بزرگ «گیزا» برای هر انسان روی کره زمین بسازید! یا این که کویر لوت در ایران با دمای ۷۱درجه سانتی گراد دارنده بالاترین درجه حرارت ثبت شده در سطح کره زمین است.در این مطلب با گرم ترین و سردترین نقاط کره زمین و شگفتی های آن ها آشنا می شوید.


ایستگاه «ووستاک»: این محل که زمانی محل حضور متخصصان شوروی سابق بود و اکنون به محل تجمع متخصصانی از روسیه، آمریکا و فرانسه تبدیل شده، در فاصله هزار و ۲۵۳کیلومتری قطب جنوب و هزار و ۲۶۰کیلومتری نزدیک ترین ساحل دریایی واقع شده است.

ضخامت پوشش یخ در ایستگاه «ووستاک» روسیه بالغ بر ۳هزارو۷۰۰متر است . این ایستگاه در ارتفاع ۳هزارو۵۰۰متری بالاتر از سطح دریا قرار گرفته و ضخامت پوشش یخ در این ایستگاه بالغ بر ۳هزارو۷۰۰متر است.در سال۱۹۸۳ رکورد درجه حرارت 89.2 درجه سلسیوس زیر صفر در این منطقه به ثبت رسید.این دومین دمای پایینی بوده که تاکنون روی کره زمین به ثبت رسیده است.درجه حرارت هوا در این منطقه حتی در تابستان از ۲۱ درج ه سانتی گراد زیر صفر فراتر نمی رود. البته با وجود تمامی این شرایط ناگوار آب و هوایی، در تمام طول سال عده ای در «ووستاک» در حال کارند.در این ایستگاه تحقیقاتی خورشید هرگز در زمستان بالا نمی آید.محل قرار گرفتن این ایستگاه در ارتفاع ۳هزارو۵۰۰متری موجب کاهش بیش از پیش دمای آن شده است.

شهر «یاکوتز» واقع در شرق سیبری: این شهر با جمعیت ۲۰۰هزار نفر و دمای ۴۰ درجه سانتی گراد زیر صفر یکی از سردترین نقاط جهان است.در این شهر اگر عینک داشته باشید، در اثر شدت سرمای هوا، عینکتان خرد می شود! ساکنان این شهر اغلب کت های پوست می پوشند و حتی مژه هایشان در بیرون از منزل یخ می زند!

قاره قطب جنوب «Antarctica» : این قاره سردترین قاره جهان است که به دلیل سرما و بادهای شدید و وجود یخ های شناور تاکنون ناشناخته مانده است.سردترین ناحیه این منطقه «فلات قطبی» است که در طول مرکز بزرگ ترین لایه یخی جهان امتداد یافته است.ضخامت یخ این منطقه اغلب ۳کیلومتر است که ارتفاع این فلات را به بیش از ۳هزار متر رسانده است.این ارتفاع بسیار زیاد یخ موجب می شود که هوای این فلات در سرتاسر جهان بی نهایت سرد باشد. این فلات حتی از قطب جنوب نیز سردتر است.

قاره قطب جنوب در واقع سرزمین «ترین ها» است چرا که سردترین، پربادترین و مرتفع ترین قاره جهان با ارتفاع ۲هزارو۳۰۰متر بالاتر از سطح دریاست.گر چه این منطقه پوشیده از یخ است اما کمترین بارش را در دنیا دارد و حتی از صحرای بزرگ آفریقا کمتر دارای بارندگی است و به همین دلیل عنوان بزرگ ترین صحرای جهان را از آن خود کرده است، در واقع بیشتر مردم تصور می کنند که بیابان به یک مکان داغ، خشک و خالی از سکنه گفته می شود اما معنای واقعی بیابان به هر محل جغرافیایی اطلاق می شود که شاهد بارندگی بسیار بسیار کم باشد، البته با وجود این شرایط بسیار سخت زندگی، دانشمندان در تمام مدت سال در آزمایشگاه هایی مجهز در این منطقه در حال تحقیق روی موضوعات مهمی همچون سفرهای فضایی و ابداع فناوری های جدید برای اکتشافات دیگر سیارات و یافتن فضایی ها هستند.

دمای هوا در این ناحیه به 89.4 درجه سانتی گراد زیر صفر می رسد و بادهایی با سرعت ۳۰۴کیلومتر در ساعت در این منطقه می وزد. ماهی هایی که در اعماق آب های این قاره زیر کیلومتر ها یخ زندگی می کنند، در بدن خود حاوی ضدیخ های طبیعی هستند.جزیره «Ellesmere» در کانادا: «السمر» یک جزیره وسیع است و در واقع دهمین جزیره بزرگ جهان محسوب می شود اما این جزیره یک بهشت استوایی نیست بلکه بیابانی از یخ در نزدیکی قطب است. متوسط دما در این منطقه ۲۰ درجه سانتی گراد زیر صفر است که در زمستان به ۴۰ درجه سانتی گراد زیر صفر می رسد. این جزیره با وجود وسعت بسیار، در سال ۲۰۰۵ تنها ۱۷۰ سکنه دائم داشته است. در این جزیره تنها ۳ منطقه مسکونی وجود دارد با این وجود به دلیل سرمای شدید و انزوا، این جزیره سالانه گردشگران بسیاری را به خود جلب می کند البته پرواز به این منطقه برای شما ۲۰ هزار دلار هزینه در بردارد!

روستای «oymyakon» در روسیه:  درجه حرارت در این روستا واقع در یاکوتا - ۳۵۰ کیلومتری جنوب Arctic Circle - در سال ۱۹۲۶ بالغ بر 71.2 درجه سانتی گراد زیر صفر به ثبت رسید. متوسط دما در این منطقه و دیگر نواحی یاکوتا طی ماه ژانویه ۴۷ درجه سانتی گراد زیر صفر است که در زمستان های سرد به کمتر از ۵۰ درجه زیر صفر نیز می رسد که آن را همراه باگرینلند به سردترین منطقه نیمکره شمالی تبدیل کرده است. این منطقه لقب قطب شمال سرما را به خود اختصاص داده است.در این منطقه دمای 71.2 درجه سانتی گراد زیر صفر نیز به ثبت رسیده است. این منطقه در واقع یکی از سردترین نقاط دارای سکنه جهان است.

منطقه «El Azizia» واقع در لیبی: این منطقه داغ ترین نقطه کره زمین لقب گرفته است. در ۱۳ سپتامبر ۱۹۲۲، یک ایستگاه آب و هوایی محلی درجه حرارتی بالغ بر 57.8 درجه سانتی گراد را در این منطقه به ثبت رساند. این دما در سایه و ارتفاع ۵متری از زمین ثبت شده است و در واقع درجه حرارت واقعی در این روز به ۶۶درجه سانتی گراد رسید. در واقع بالاترین درجه حرارت ثبت شده در کره زمین در یک منطقه مسکونی متعلق به شهر العزیزیه در بخش شمالی لیبی در ۳۴ مایلی طرابلس است که در سپتامبر سال ۱۹۲۲، به میزان 57.7 درجه سانتی گراد به ثبت رسید و از این لحاظ «Death Valley» در کالیفرنیا با دمای بالغ بر ۵۶درجه سانتی گراد در رتبه دوم قرار دارد.

منطقه «Dallol» در اتیوپی: این منطقه مسکونی در شمال اتیوپی دارنده بالاترین متوسط درجه حرارت است.متوسط دمای ثبت شده در این منطقه ۳۴درجه سانتی گراد است که به عنوان متوسط دما حقیقتا بالاست.

«Death Valley» در آمریکا: این منطقه در سال ۱۹۱۳ با دمای 56.7 درجه سانتی گراد دارنده بالاترین درجه حرارت در نیمکره غربی شناخته شد. متوسط درجه حرارت این منطقه در ماه جولای بالغ بر ۴۶ درجه سانتی گراد است.این منطقه 86 متر پایین تر از سطح دریاست که علت حرارت بالای آن را توضیح می‌دهد.

بانکوک تایلند: سازمان بین المللی هواشناسی به پایتخت تایلند عنوان داغ ترین شهر جهان را داده است. متوسط سالانه دما در این شهر به ۲۸ درجه سانتی گراد می رسد که گرم ترین زمان آن در فاصله ماه های مارس تا می است که درجه حرارت به ۳۴ درجه و میزان رطوبت به ۹۰ درصد می رسد.

در واقع بانکوک که به دلیل متوسط دمای سالانه بالا عنوان گرم ترین شهر جهان را یدک می کشد، برخلاف بسیاری از شهرها که در طول روز گرم تر و و در شب خنک تر می شوند، در هنگام شب نیز چندان به لحاظ درجه حرارت خنک نمی شود.

رطوبت بسیار بالا موجب شده است ساکنان این شهر بیش از هر شهر دیگری احساس گرما داشته باشند. متوسط رطوبت در هنگام ظهر در سرتاسر سال در این شهر بالای ۹۰ درصد و در هنگام بعدازظهر و شب بالای ۵۰ درصد است.

البته این دماها حاصل اندازه گیری درجه حرارت هوا توسط ایستگاه های هواشناسی سراسر جهان است اما دمای واقعی روی سطح زمین به طور قطع در این زمان ها بیشتر از اعداد ثبت شده بوده است و از این لحاظ کویر لوت در ایران با دمای ۷۱درجه سانتی گراد در ناحیه سطح، دارنده بالاترین درجه حرارت ثبت شده در سطح کره زمین است.در منطقه وسیعی از مرکز این کویر یک موجود زنده و حتی باکتری قادر به حیات نیست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد