جام جم آنلاین در گزارشی نوشت:
این
روزها نه تنها برای دریافت آرم طرح ترافیک در تهران که نیاز به ارائه
گواهی عدم خلافی دارد، بلکه به این دلیل که فصل سفرهای نوروزی در پیش است،
بازار خرید و فروش خودرو و برگه خلافی هم داغ شده و این همان چیزی است که
موجب گلایه شهروندان شده ؛ صدور قبوض جریمه اشتباهی.
داستان تکراری
بروز برخی اشتباهات ریز و درشت در قبضهای جریمه رانندگی مدتهاست که
ادامه دارد و در این میان بیشترین گلایه شهروندان از برگههای جریمهای
است که معتقدند افسر راهنمایی و رانندگی در صدور آنها دچار اشتباه شده است.
نکته
جالب آن که در بسیاری از این برگهها، محل وقوع تخلف، مکانی عنوان شده که
راننده هرگز در آنجا حضور نداشته و مصادیق آن نیز کم نیست.هرچند بخشی از
این جریمههای اشتباه با مراجعه شهروندان به شوراهای حل اختلاف دفاتر پلیس
+ 10 و پر کردن برگه مخصوص اعتراض باطل میشود، اما از آنجا که پیگیری این
موارد نیاز به دوندگیهای فراوان دارد بسیاری از شهروندان چارهای ندارند
جز اینکه جریمه مربوط را بپردازند.
اما این موضوع پرسشهای
فراوانی را مطرح میکند از جمله اینکه بروز چنین اشتباهاتی در قبضهای
جریمه ریشه در کجا دارد و این معضل چه زمانی به پایان خواهد رسید؟ اشتباه
در برخی قبضهای جریمه رانندگی در حالی یکی از موارد اصلی اعتراض شهروندان
نسبت به عملکرد پلیس در صدور قبض جریمه تخلفات رانندگی تبدیل شده است که
راهنمایی و رانندگی به عنوان تنها مرجع اعمال قانون در تخلفات رانندگی
تاکنون راهکار مناسبی برای رفع این مشکل ارائه نکرده است.
خطای دید، تا کی؟
مدتهاست
هرگاه شهروندان نسبت به برخی اشتباهات در صدور قبوض جریمه رانندگی اعتراض
میکنند با این استدلال مسوولان راهنمایی و رانندگی مواجه میشوند که بروز
چنین اشتباهاتی فقط ممکن است به دلیل خطای دید مامور راهنمایی و رانندگی
رخ داده باشد.
آنها همچنین معتقدند مامور راهنمایی و رانندگی هم
انسانی است که از احتمال خطا و اشتباه مستثنا نیست، اما مسوولان راهنمایی
و رانندگی به این پرسش پاسخ نمیدهند که مردم تا کی باید تاوان خطای دید
برخی ماموران راهنمایی و رانندگی که گاه موجب ثبت چندین مورد جریمه اشتباه
در برگه صورت وضعیت خلافی رانندگان میشود را بپردازند؟
در حالی که
بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، روش دستی و سنتی صدور قبض جریمه برای
تخلفات رانندگی را کنار گذاشتهاند و از روشهای بهروزتری مانند
سیستمهای الکترونیک و دوربینهای ثبت تخلفات رانندگی برای صدور قبض جریمه
کمک گرفتهاند، اما در کشور ما همچنان از روش دستی به قدمت چند دههای و
با استناد به رویت تخلف از سوی مامور راهنمایی و رانندگی برای ثبت تخلف و
صدور قبض جریمه استفاده میشود؛ مسالهای که طی این سالها دلیل عمده بروز
اشتباهات در برخی قبوض جریمه شهروندان شده است و به نظر میرسد تا وقتی
پلیس از نیروی انسانی برای ثبت تخلفات رانندگی و صدور قبض جریمه استفاده
میکند این مشکل همچنان به قوت خود باقی بماند.
رئیس پلیس راهنمایی
و رانندگی ناجا چندی پیش در گفتگویی با «جامجم» با تاکید بر اینکه
اشتباهات در صدور قبوض جریمه رانندگی به حداقل رسیده است، تصریح کرد: به
هر حال در روش دستی ممکن است به دلیل خطای دید مامور مثلا کد 12 جریمه 13
نوشته شود، یا همکاران در سیستم پانچ دچار اشتباه شوند، اما با اجرای روش
جدید، این مشکل در آینده نزدیک برطرف خواهد شد.
سردار اسکندر
مومنی تاکید میکند: البته جا دارد در بحث صدور قبوض جریمه اشتباه، این
نکته را نیز یادآور شویم که در برخی موارد این شهروندان هستند که اشتباه
میکنند، به این معنی که قبوض جریمه را میآورند و تاکید میکنند در فلان
تاریخ مرتکب تخلف نشدهاند، اما هنگامی که ما عکس خودرو و شماره پلاک آن
را که توسط دوربینها گرفته شده نشان میدهیم، معلوم میشود در آن تاریخ
به جای مالک خودرو، فرزند وی پشت فرمان بوده است. البته وی ابراز امیدواری
کرده بود با بهکارگیری روش الکترونیک در صدور قبوض جریمه، این مشکل از
بین برود.
قبضهای جریمه عجیب!
بروز
اشتباهات در صدور برخی قبوض جریمه رانندگی گاهی از حد اشتباهی کوچک مانند
خطای دید مامور راهنمایی و رانندگی فراتر میرود و این اشتباه آنچنان
محسوس میشود که بسادگی نمیتوان از آن چشم پوشی کرد. اشتباهات فاحشی که
گاهی شهروندان را بسیار متعجب میکند.
شهروندی که در برگه صورت
وضعیت خلافی خودرواش دو بار به دلیل ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک
جریمه شده است، با لحنی معترض میگوید: افسر راهنمایی و رانندگی درحالی من
را به دلیل ورود غیر مجاز به محدوده طرح ترافیک جریمه کرده که خودروی من
دارای مجوز طرح ترافیک است. همچنین در برخی قبضهای جریمه رانندگی،
قبضهای جریمه الصاقی به این مشکل دامن زده است، به طوری که برخی شهروندان
هنگامی که بر حسب ضرورت برای گرفتن صورت وضعیت خلافی خود اقدام میکنند
متوجه صدور قبض جریمه اشتباه میشوند و چون در آن زمان پلیس، قبض جریمه را
به صورت تسلیمی به راننده تحویل نداده است، علاوه بر یک یا چند قبض جریمه
اشتباه در خلافی خودروی خود با مبالغ دو برابر شده به دلیل تاخیر در
پرداخت مواجه شدهاند.
شهروندی که در صورت وضعیت خلافی خودروی خود
با 2 قبض جریمه اشتباه مواجه شده که هر دوی آنها به صورت الصاقی به ثبت
رسیده است، میگوید: هر دو قبض جریمه در یک ساعت و یک روز برای خودرویم به
ثبت رسیده و این در حالی است که در روز مورد نظر خودرویم تمام مدت داخل
پارکینگ خانه بوده است!
تاخیر در یک وعده
افزایش
جریمههای رانندگی در حالی مطرح میشود که صدور قبوض جریمه اشتباه همواره
یکی از موارد اعتراض جدی شهروندان به عملکرد برخی ماموران راهنمایی و
رانندگی است.مشکلی که اگرچه به اعتقاد مسوولان راهنمایی و رانندگی،
فراوانی آن اندک است و با اجرایی شدن سیستم صدور الکترونیک قبوض جریمه
رانندگی در آینده نزدیک این مشکل نیز برطرف خواهد شد؛ اما تاکنون نهتنها
از اجرایی شدن این سیستم خبری نشده است؛ بلکه بروز برخی اشتباهات آشکار در
صدور قبوض جریمههای رانندگی همچنان ادامه دارد.
این در حالی است
که رئیس مرکز اجرائیات راهنمایی و رانندگی ناجا، تیرماه سال جاری در گفتگو
با فارس، از اجرایی شدن صدور قبض جریمه رانندگی به صورت الکترونیکی ظرف 2
ماه آینده خبر داده بود.
سرهنگ جهانگیری ابراز امیدواری میکند:
بتدریج با فراهم شدن ابزارها و بسترسازیهای لازم و رفع مشکلات احتمالی،
از سال آینده صدور قبض جریمه به روش دستی از سوی افسران راهنمایی رانندگی
کمتر شود.
اشتباه زیر یک درصد
رئیس
مرکز اجرائیات راهنمایی و رانندگی ناجا در گفتگو با «جامجم»، در حالی که
همچنان معتقد است آمار بروز اشتباه در قبضهای جریمه رانندگان زیر یک درصد
است، میگوید: مجموع صورت وضعیت تخلفات رانندگی به همراه مشخصات کامل مالک
خودرو در سامانه مرکز اجرائیات راهنمایی و رانندگی به ثبت رسیده و 99 درصد
این صورت وضعیتها کاملا صحیح است و میزان اشتباه در مجموع قبضهای جریمه
صادر شده توسط ماموران راهنمایی و رانندگی به یک درصد هم نمیرسد.
این
اشتباه یک درصدی در قبوض جریمه در حالی اعلام میشود که براساس اعلام پلیس
راهنمایی و رانندگی در هفت ماهه اول سال گذشته بیش از 19 میلیون برگه
جریمه صادر شده بود. با این محاسبه تعداد برگههای جریمه در طول سال گذشته
به بیش از 30 میلیون برگه میرسد که اشتباه یک درصدی در آن معادل بیش از 3
میلیون برگه جریمه است.
سرهنگ علیرضا جهانگیری به شهروندان توصیه
میکند برای کسب اطلاع به روز از آخرین وضعیت خلافی خودروی خود به سامانه
30005151 پیامک بزنند.
وی تاکید میکند: شهروندانی که نسبت به قبض
جریمه خود اعتراض دارند، میتوانند ظرف 15 روز با مراجعه به مرکز اجرائیات
راهنمایی و رانندگی واقع در شهرک آزمایش یا دفاتر پلیس 10 + اعتراض خود را
مطرح کنند تا به این اعتراضها رسیدگی شود