
خلیج فارس آنلاین : مدیر پروژه طراحی و اجرای یادمان قیصر امینپور معتقد است مطالب مطرح شده
درباره شباهتهای این نماد با نمونه ضدایرانی مشابه آن در عراق درست نیست
و این دو نماد تفاوتهای اساسی با یکدیگر دارند.
به گزارش خبرنگار
مهر، با افتتاح یادمان قیصر امینپور در شهرستان گتوند محل تولد این شاعر،
حاشیههایی درباره این بنا مطرح شده و برخی صاحبنظران معتقدند این بنا با
نماد بعثیهای فدایی قادسیه صدام شباهتهایی دارد.
نمادی که در
عراق و در زمان حکومت صدام ساخته شده به عنوان نمادی ضدایرانی مطرح بوده
است و همین امر واکنشهایی را از سوی کسانی که معتقدند بنای یادبود
امینپور با آن شباهت دارد، برانگیخته است.
طرح این موضوع باعث شد
که خبرنگار مهر پیگیر جزئیات این امر شود اما از آنجا که طراح این یادمان
حسین خسروجردی در حال حاضر در ایران حضور ندارد، امکان گفتگوی تلفنی و یا
ارتباط اینترنتی با وی - دست کم تا زمان مخابره این گزارش - میسر نشد و
لذا از طریق دفتر اداره کل ارشاد با دفتر وی ارتبط برقرار کردیم.
احمد
طلایی مدیر پروژه طراحی و اجرای این یادمان در گفتگویی با خبرنگار مهر
اعلام کرد: چندی پیش بر اساس اتفاق و در بازاری که مجسمههایی عراقی در آن
به فروش میرفت با نمونه کوچکی از یک بنای یادبود که در عراق به نام نماد
بعثیهای فدایی قادسیه صدام مشهور است، روبرو شده و آن را خریدم.
نمادی که به نام یادمان بعثیهای فدایی قادسیه صدام معروف است
وی
ادامه داد: از آنجا که در جریان طرح خسروجردی برای یادمان قیصر امین پور
بودم، آن را به وی نشان داده و اشارهای به شباهت آنها کردم ولی تاکید
میکنم ما وقتی با آن نماد روبه رو شدیم که طراحی یادمان انجام شده بود و
نیمی از پروژه ساخت هم جلو رفته بود.
طلایی با تاکید بر اینکه
خسروجردی پیش از این هرگز حتی یک عکس هم از نماد بعثیهای فدایی قادسیه
صدام در عراق ندیده بود، توضیح داد: از لحاظ فنی و هنری این دو نماد با
یکدیگر تفاوتهای اساسی دارند ولی از آنجا که گنبدی بودن مهمترین عنصر
آنهاست، شباهتهایی بینشان احساس میشود و همانطور که میدانید گنبد نمادی
اسلامی و متعلق به کشور و شخص خاصی نیست.
مدیر پروژه طراحی و اجرای
یادمان قیصر امینپور، افزود: در طرح یادمان قیصر امین پور گنبد به دو بخش
تقسیم میشود که یک بخش کوچکتر است و با فاصلهای از نیمه دیگر قرار
میگیرد و در دل آنها مزار امینپور در قالب سنگ قبری گِرد قرار دارد و
این در حالی است که برش گنبد و فاصله و اجرای آنها کاملاً با نمونه عراقی
متفاوت است.
وی با اشاره به اینکه تزئینات و طراحیهای یادمان
امینپور از دیگر ویژگیهای خاص آن است، گفت: در ابتدای راه طراحی حتی بحث
این مطرح شد که گنبد به 4 قسمت تقسیم شود ولی به دلیل فضای جغرافیایی، آب
و هوایی و فرهنگی منطقه تصمیم بر این شد گنبد به دو قسمت تقسیم شود.
طلایی
در پایان گفت: کاشیکاریها، لوستر، طراحیهای جانبی، فضاسازی اطراف و ...
از جمله تفاوتهای بارز این دو نماد است. خسروجردی برای طراحی این نماد
استدلالهای محکمی داشت که از جمله آنها این بود که بتوان نماد گنبد را که
در طراحی و معماری اسلامی جایگاه ویژهای دارد در اینجا اجرا کند و همچنین
در نظر داشت این گنبد در فضای نزدیکتر و ملموستر با مخاطب قرار گیرد و
به همین دلیل آن را در قالب سقف کار نکرد بلکه این طرح اجرایی شد.
برای تکمیل اطلاعات درباره این یادمان در اداره کل ارشاد
خوزستان ادامه دارد و البته مقامات مسئول در صحبتهای غیررسمی در این باره
تاکید کردهاند که شباهت این دو نماد ناشی از المان گنبد است که در معماری
اسلامی امری مرسوم است. همچنین هیچ گونه تعمدی برای شباهت بیشتر نبوده است
و البته بر تفاوتهای زیادی در بررسی از نزدیک این دو نماد نیز مورد تاکید
است.