خلیج فارس آنلاین : با گذشت یک ماه از اکران فیلم ملک سلیمان، این فیلم با فروش 500 میلیون تومانی درتهران و 400 میلیون تومانی در شهرستانها، تا کنون موفق شده تنها کمتر از بیست درصد سرمایه گذاری 5 میلیارد و صد میلیون تومانی خود را بازگرداند.
به گزارش خبرنگار «آینده»، فیلم مذکور که با بودجه بی سابقه ای در سینمای ایران و حمایت محمدحسین صفار هرندی، وزیر ارشاد سابق ساخته شد، به دلیل ضعفهای مشهود فنی و هنری موفق به جلب نظر منتقدان سینما نشد و در گیشه نیز با وجود تبلیغات سنگین تلویزیونی و حمایتهای ویژه مسئولان صداوسیما و ارشاد، حتی نتوانست نصف فروش فیلمی کلیشه ای چون پوپک و مش ماشاءالله را به دست آورد.
تصویر: پوستر فیلم آواتار و ملک سلیمان!
به نظر می رسد شهریار بحرانی، کارگردان ملک سلیمان که به رغم استخدام مدیر فیلمبرداری، مسئول جلوه های ویژه و صداگذاری خارجی و پرداخت صدها هزار دلار دستمزد به این افراد نتوانسته بود حداقل معیارهای قابل قبول سینمایی چون انسجام فیلمنامه، شخصیت پردازی، ریتم مناسب، جذابیت دراماتیک و کشش در داستان پردازی را در این فیلم به نمایش بگذارد، سعی کرده با اضافه کردن 17 کلمه فتنه در دوره صداگذاری نهایی فیلم در سال گذشته، نظر مسئولین را از ضعف مفرط این اثر سینمایی منحرف کند.
عملکرد بحرانی در جایگاه کارگردانی در ملک سلیمان، آن گونه ضعیف است که وی حتی نتوانسته از بازیگرانش بازی معمولی آنها را در فیلمهای کلیشهای سینما بگیرد و اکثر بازیگران به ویژه امین زندگانی قادر به ارائه باورپذیر نقش خود نبوده و حالت چهره آنها در نماهای درشت به هیچ وجه با موقعیت نقش آنها انطباق ندارد؛ البته در این میان بازیگری نظیر محمود پاک نیت با اتکا به تجربه خود، بازی قابل قبولی ارائه داده است.
تقلید ناشیانه کارگردان از آثار هالیودی نظیر ارباب حلقهها، جن گیر و ون هلسینگ هم چاره ساز نبوده و جز در تصویرپردازی نسبتا متفاوت این فیلم، در جای دیگری اثر 5 میلیارد تومان پول هزینه شده در این پروژه که معادل ده فیلم خوش ساخت ایرانی می تواند باشد، دیده نمی شود.
صداگذاری نامناسب فیلم که با استفاده از حجم صدای زیاد و ادامه دار موجب آزار بیننده حاضر در سالن سینما می شود، از دیگر مشکلات فیلمی است که نتوانست گوشه ای از ادعاها و تبلیغات سنگین خود را محقق کند.
ناتوانی کارگردان فیلم در طراحی و اجرای صحنههای اکشن و جنگی که تنها به یک سکانس فیلم محدود می شود، موجب شده است تا برای پر کردن زمان فیلم به صورت مداوم از صحنههای اسبسواری کشدار استفاده شود، که خارج از استاندارد این ژانر سینمایی است.
ظاهرا بودجه 5 میلیاردی این فیلم مصارف ضروری تر از استخدام هنروران برای ایجاد صحنه های آبرومند داشته است؛ چرا که در هیچ یک از صحنه های فیلم جمعیتی بیشتر از حدود صد یا صد و پنجاه نفر دیده نمی شود و مثلا برای تشییع جنازه همسر پادشاه که در فیلم گفته می شود مردم اورشلیم حاضر شده اند، حتی صد نفر هم در صحنه حاضر نیستند. در حالیکه در آثاری نظیر امام علی، ولایت عشق، در چشم باد و مختارنامه شاهد حضور بیش از ده برابر این جمعیت در صحنه هستیم.
سمت راست پوستر ملک سلیمان، سمت چپ پوستر ارباب حلقه ها
داستان پردازی فیلم که جدا از ایجاد یک خط روشن داستانی که علت حوادث را به تماشاگر منتقل کند، به صورت کاملا سیاه وسفید و سطحی به شخصیتها نگاه کرده و همه افراد را در پایان به جز یک نفر خوب جلوه می دهد، از دیگر مشکلات این فیلم است.
قرار دادن قدرتی فوق تصور برای جادوگران که با استفاده از جمجمه طلسم شده همسر پیامبر را می کشند نیز اگر نگوییم شبیه سفیدبرفی و سیندرلاست، حد اکثر در حد فیلم کلیشه ای مرلین جادوگر است که چند بار از شبکه دوم پخش شده و هیچ گونه سازگاری با اعتقادات اسلامی ندارد.
ملک سلیمان در زمینه محتوای دینی نیز با معضلات جدی مواجه است، تبدیل وسوسه شیطانی به حیوانات و خارج کردن آنها به امر سلیمان با مبانی دینی مبتنی بر اختیار مغایر است. اشاره مکرر به بهشت روی زمین و گردن زدن شیطان توسط منجی آخرالزمان نیز از دیگر نکاتی است که اگر به جای ملک 5 میلیاردی سلیمان که با پول جمهوری اسلامی ساخته شده، در یک فیلم هالیودی بیان می شد، میزگردهای متعددی در صداوسیما با حضور آقایان حسن عباسی، نادر طالب زاده و سعیدقاسمی برگزار می شد که این فیلم حاصل کار صهیونیستهای مسیحی و مخالف اسلام است.
در مجموع می توان گفت در کشوری که پروژه مختارنامه که
با استاندارهای جهانی هنری به لحاظ اکشن بودن اثر، شخصیت پردازی ریتم،
بازیها و تصویرپردازی با بودجه 20 میلیاردی در 2100 دقیقه تولید میشود،
یعنی برای هر دقیقه کمتر از ده میلیون تومان صرف شده، سرمایه گذاری روی
پروژه ای که هر دقیقه آن 50میلیون تومان هزینه برداشته و به هیچ وجه از نظر
هنری، فرهنگی و دینی قابل مقایسه با مختارنامه، ولایت عشق و امام علی(ع)
نیست، جز فاجعه چه می تواند باشد؟
بنابر شواهد، کارگردان متعهد! و
تیم تهیه کننده که با اضافه کردن چند کلمه فتنه گر در صداگذاری، آن هم در
صحنه هایی که حرکت دهان بازیگر دیده نمی شود، توانستند این هزینه هنگفت
را توجیه کنند، درصددند با استفاده از همین شیوه، پروژه عظیم سریال امام
حسین(ع) را تصاحب کنند؛ در حالی که صرف نظر از دهها میلیارد تومانی که
دراین میان نابود خواهد شد، جایگاه منحصر به فرد اباعبدالله الحسین (ع) در
میان شیعیان بیش از آن حساس است که دستمایه چنین گروه ضعیفی گردد.
به نظر می رسد با وجود انتقادات جدی به سریال یوسف پیامبر و کارگردان آن فرج الله سلحشور، وی گزینه بسیار مناسبتری از بحرانی برای تولید چنین پروژهای است. چرا که علاوه بر مهارت بیشتر سینمایی، عطش تقلید دست چندمی از آثار هالیودی را ندارد.