قطعات این
هواپیما همانند دیگر هواپیماهای مدل ایرباس در کشورهای مختلف اروپایی
ساخته می شود اما در نهایت تنها در دو شهر هامبورگ آلمان و تولوز فرانسه
مونتاژ می شود . این هواپیما در واقع ساخت چهار کشور اروپایی آلمان ،
بریتانیا ، فرانسه و اسپانیا است . بال ها و چرخ دنده هواپیمای نهنگ بلوگا
در بریتانیا ، دم هواپیما و درهای آن در اسپانیا ، بدنه آن در آلمان و
دماغه و اجزای داخلی آن در فرانسه ساخته می شود.
قطعات هواپیمای
ایرباس تا میانه های دهه 1990 بیشتر از طریق زمینی جابجا و منتقل می شد اما
به واسطه بزرگتر شدن بدنه و حجم قطعات هواپیما ، نیاز به انتقال هوایی و
ساختن هواپیمایی برای انتقال قطعات بزرگ و حجیم هواپیمای ایرباس برای
مونتاژ در فرانسه بیش از پیش احساس می شد . پیش از دهه 1990 کمپانی ایرباس
برای انتقال هوایی قطعات حجیم خود مثل بال ها و... از هواپیمای " سوپر
گوپی " استفاده می کرد ، اما در سال 1996 برای نخستین بار با طراحی و ساخت
هواپیمای بولگا این مهم از طریق این هواپیمای غول پیکر صورت گرفت.
تاکنون
5 فروند از هواپیمای بلوگا ساخته شده است که ایرباس پنجمین فروند را به
عنوان هواپیمای پشتیبان و نیز برای جابجا کردن بارهای سفارشی از خارج
کمپانی در نظر گرفته است .
بلوگا
توانایی حمل بارهایی به حجم 1500 مترمکعب و وزن 42 تن را تا برد 900
ناتیکال مایل دارد که با سبکتر شدن بار این مسافت نیز افزایش می یابد .
برای مثال بار 40 تنی تا 1500 ناتیکال مایل و بار 26 تنی تا 2500 ناتیکال
مایل . بخش بار دارای ارتفاع و پهنایی برابر با 7 متر بوده و طول قابل
استفاده ای تا نزدیک به 38 متر است بطوریکه این هواپیما با داشتن محفظه
باری با این ابعاد توانایی حمل 2 هلیکوپتر شینوک با روتورهای تا شده بدون
نیاز به دمونتاژ و مونتاژ را دارد.
به دلیل قرار گرفتن عرشه اصلی بار در ارتفاع 5.5 متری ،
بلوگا به تجهیزات ویژه فرودگاهی جهت بارگیری و تخلیه بار نیاز دارد که این
امر با طراحی پلتفورم 100 تنی بارگیری و تخلیه حل شده است . بلوگا دارای
دو موتور توربوفن جنرال الکتریک CF6-80C2A8 بوده که سرعت پیمایشی برابر
0.7 ماخ رادر حداکثر ارتفاع 35000 پا امکان پذیر می سازد .