خلیج فارس آنلاین : در صورتی که به یکی از
شرکتهای خصوصی به ویژه در شمال شهر تهران مراجعه کنیم با کمال تعجب
خانمهایی بیحجاب را میبینیم که مشغول کارند و بیننده شاید در برخود اول
از خاطر ببرد که این شرکت در ایران فعالیت میکند.
جوان: با نگاهی به گوشه و کنار شهرها میتوان مصادیق متعدد سوء
استفادهها ابزاری از زنانی را دید که در محیطهایی متضاد با شأن و منزلت
واقعیشان مشغول به کارندT رویکرد حاکم در به کارگیری دختران و زنان در
شرکتها و دفاتر خصوصی و نگاه ویترینی به آنان در تضاد آشکار با فرهنگ
اسلامی-ایرانی است.
رخ دادن چنین اتفاقهایی در فرهنگ ایرانی و
اسلامی جامعه ما، که در آن زن ستون سلامت اخلاقی، روانی و اجتماعی بوده و
مرد از دامان او به معراج میرود، توجیه ناپذیر است.
بنگاههای معاملاتی و مشاوران بزک کرده! اگر
گذارتان به بنگاههای معاملات ملکی که در نقاط مرکز به بالای شهر وجود
دارند، افتاده باشد حتما با دختران و خانمهایی بزک کرده و با ظواهر
انچنانی روبرو شدهاید که برای نشان دادن منازل فروشی و یا اجارهای،
مشتریان را همراهی میکنند! این در حالی است که پیش از این خانمها از حضور
در مکانهایی چون بنگاهها که جوی خاص و مردانه دارند خودداری میکردند.
اما طی یک سال گذشته، دختران جوان و یا زنان در چنین محلهایی مشغول به کار
شده و تمام ساعات روز را در آن به سر میبرنند!
فروشندههای خانم؛ ابزاری برای فروش بیشترفروشگاههای
لباس و یا سایر اقلام مصرفی از دیگر محلهایی هستند که از خانمها به
عنوان فروشنده، برای فروش بیشتر استفاده میشود. با ورود به این مکانها،
دختران و زنان با آرایشی غلیظ و پوشش نامناسب مشاهده میشوند که با چرب
زبانی سعی در فروش اقلام خود دارند. کارفرماها هم کسانی هستند که با
کمترین حقوق، نیروهای خانم را به کار گرفتهاند با این هدف که هم بیشتر از
آقایان کار میکنند و هم باعث فروش بیشتر اجناس و اقلام فروشگاه میشوند.
پشت پرده این استثمار از سوء استفادههای دیگر کارفرمایان از کارکنان خانم
فروشگاههایشان حکایت دارد. پشت پردهای که با تحقق اهداف آن، تنها زنان
متضرر شده و حقوق انسانی، اخلاقی و حتی مادیشان لگدمال میشود.
آژانسهای مسافرتی و تورهای گردشگریاز
دیگر محیطهای کاری که روابط بین همکاران مرد و زن دور از شئونات اسلامی و
اخلاقی است، آژانسهای مسافرتی است. خانمهایی که در این محیطهای حضور
دارند غالبا ملبس به پوششهای نامناسب بوده و روابط دور از فرهنگ
اسلامی-ایرانی در میان کارکنان موج میزند. در کنار این آژانسها، تورهای
مسافرتی را هم باید قرار داد و خانمهایی که به عنوان لیدرهای تور همراه
مسافران میشوند! تا کسی با این تورها همراه نباشد به عمق این سوء استفاده
بزرگ پی نمیبرد. به طور کلی محتوای خود تورها نیز سرشار از موارد غیر
اخلاقی است. تورهایی که به دلیل رعایت نکردن حجاب و اخلاقیات، اکثر خانواده
از حضور در آنها خودداری میکنند ولی کماکان برگزار شده و کارکنان
آژانسهای هواپیمایی نیز آنها را همراه میکنند.
استخدام در شرکتهای خصوصی به شرط کشف حجاب! در
صورتی که به یکی از شرکتهای خصوصی به ویژه در شمال شهر تهران مراجعه کنیم
با کمال تعجب خانمهایی بیحجاب را میبینیم که مشغول کارند و بیننده شاید
در برخود اول از خاطر ببرد که این شرکت در ایران فعالیت میکند. با تحقیق
بیشتر مشخص میشود که این شرکتهای خصوصی که فعالیتشان بیشتر در زمینه
بازرگانی است به بهانه اینکه با بازرگانان سایر کشورها رفت و آمد دارند از
کارمندان ایرانی خود نیز خواستار ظاهر غیر ایرانی و اسلامی هستند. در اکثر
این شرکتها کشف حجاب شرط اول استخدام است و کارفرمایان حقوقها بیشتری را
در ازای حراج عفاف در اختیار کارکنانشان قرار میدهند.
پاساژهای علاءالدین، رضا و پایتختاز
دیگر کارفرماهایی که به تازگی برای فروش بیشتر دست به دامن دختران جوان با
آرایشهای زننده و دور از شأن شدهاند، کسبه پاساژهای علاء الدین، رضا و
پایتخت هستند که کارشان فروش موبایل، کامپیوتر و قطعات است. این پاساژها
که پیش از این دارای محیطی کاملا مردانه بود با حضور خانمهای بدحجاب و
دارای آرایش نامناسب رنگ دیگری به خود گرفته است. به گفته پیمان- یکی از
کسبه پاساژ پایتخت- حضور فروشندگان دختر و خانم باعث افزایش فروش کسبه و
رونق بازار موبایل و کامپیوتر شده است!
حربه تبلیغاتی: ظاهر آراسته و روابط عمومی عالی! عباراتی
چون «حسابدار باسلیقه»، «منشی با ظاهر آراسته و روابط عمومی بالا» و
«خانمی با ظاهر آراسته جهت کار» در بیشتر آگهیهای استخدام موجود در
روزنامههای کثیرالانتشار دیده میشود که نشانگر همان نگرش ابزاری نسبت
به زنان است. در چنین محیطهایی زن نه به عنوان نیروی کار، بلکه تنها با
هدف جلب توجه و جذب مشتری مورد استفاده قرار میگرد.
نظام سرمایه داری و استفاده ابزاری از زناندکتر
مصطفی اقلیما متخصص مسائل و آسیبهای اجتماعی معتقد است: استفاده ابزاری
از زنان در محیطهای کار در کشورهای در حال توسعه بسیار مشهود است. با توجه
به اینکه زنان نیروهای کار ارزان تری نسبت به مردان بوده و انرژی بیشتری
در کارشان صرف میکنند، استخدام آنها از سوی کارفرمایان با استقبال بیشتری
روبرو میشود.
بنابر اظهارات اقلیما، تداوم نظام سرمایه داری در
افزایش مصرف بوده و این افزایش نیز در گرو تبلیغاتی است که جوامع سرمایه
داری از طریق آن کالاهای تولیدی خود را به فروش میرسانند. یکی از مهمترین
ابزار تبلیغات در این نظام، زنان هستند که به دلیل جذابیتهای ظاهری،
تبدیل به عروسکی برای شبکههای تلویزیونی شدهاند. در این نظام، زن نه به
دلیل موجودیت انسانی، بلکه تنها به علت جذابیتی که به دلیل جنسیت از آن
بهرمند است مورد توجه قرار میگیرد.
به گفته این آسیبشناس
اجتماعی، به رغم خبرهایی مبنی بر افزایش اشتغال زنان در سالهای گذشته،
تحقیقات اخیر نشانگر اشتغال تنها ۱۰ درصد از زنان کشور است که از این میزان
تعداد زیادی از زنان کاربرد ویترینی در مشاغل داشته و تنها به دلیل
ظاهرشان به کار گرفته میشوند. این در حالی است که بسیاری از این زنان در
محیطهای کارشان امنیت ندارند.
به اعتقاد دکتر امان الله قرائی
مقدم-جامعهشناس و استاد دانشگاه- نیز نهادهای مسئول باید با نظارت بر
محیطهای کار از ادامه استفاده ابزاری از زنان جلوگیری کنند. فرهنگ سازی و
ارتقای اعتقادات دینی از طریق رسانهها نیز میتواند از این بیاحترامی
بزرگ به جایگاه و شآن زنان پیشگیری کند.