پایگاه تفریحی خلیج فارس آنلاین

جذابترین و جالبترین مطالب و عکس های روز

پایگاه تفریحی خلیج فارس آنلاین

جذابترین و جالبترین مطالب و عکس های روز

گران شدن کرایه تاکسی‌ها پیش از سال نو در پایتخت

روزهای پایانی سال یکی پس از دیگری سپری می‌شوند و در میان جنب و جوش مردم برای حلول سال جدید، دوباره سناریو قدیمی و تکراری گران شدن کرایه تاکسی‌ها پیش از آغاز سال نو، در پایتخت زنده شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، در حالیکه تهرانی‌ها همچون سایر هموطنان برای استقبال از نوروز آماده می‌شوند، گران شدن خودسرانه کرایه تاکسی ها ، معضلی است که این روزها گوشه‌ای از ذهن پر مشغله آنان را درگیر کرده و بر دغدغه‌های ریز و درشت مسافران افزوده است.

به رغم تاکیدهای همیشگی سازمان تاکسیرانی مبنی بر نظارت صحیح درباره کرایه تاکسی ها، شاهدیم هر ساله در چند مقطع زمانی، روزهای پایانی سال و حلول سال جدید به بهانه افزایش تورم و گران شدن کالاها، آغاز فصل زمستان و بارش نزولات جوی و آغاز سال جدید تحصیلی در مهرماه ، بر میزان کرایه تاکسی‌ها افزوده می‌شود.

بقیه را در ادامه مطلب بخوانید


روزهای پایانی سال یکی پس از دیگری سپری می‌شوند و در میان جنب و جوش مردم برای حلول سال جدید، دوباره سناریو قدیمی و تکراری گران شدن کرایه تاکسی‌ها پیش از آغاز سال نو، در پایتخت زنده شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، در حالیکه تهرانی‌ها همچون سایر هموطنان برای استقبال از نوروز آماده می‌شوند، گران شدن خودسرانه کرایه تاکسی ها ، معضلی است که این روزها گوشه‌ای از ذهن پر مشغله آنان را درگیر کرده و بر دغدغه‌های ریز و درشت مسافران افزوده است.

به رغم تاکیدهای همیشگی سازمان تاکسیرانی مبنی بر نظارت صحیح درباره کرایه تاکسی ها، شاهدیم هر ساله در چند مقطع زمانی، روزهای پایانی سال و حلول سال جدید به بهانه افزایش تورم و گران شدن کالاها، آغاز فصل زمستان و بارش نزولات جوی و آغاز سال جدید تحصیلی در مهرماه ، بر میزان کرایه تاکسی‌ها افزوده می‌شود.


البته این اقدام از سوی اغلب تاکسیرانان، بطور خودسرانه صورت می‌گیرد و با پافشاری و گاهی جنگ لفظی آنان با مسافران، به اجبار اجرا می‌شود.

کارشناسان شهری می‌گویند: بر اساس شواهد و قرائن، نظارت سازمان تاکسیرانی بر تاکسی‌های شهر تهران موثر و کارساز نیست و نهاد دیگری باید متولی بر این امر نظارت کند.

با توجه به اینکه شورای اسلامی شهر تهران، نهاد تعیین‌کننده نرخ کرایه تاکسی هاست و فرمانداری تهران نیز نرخ تعیین شده را تصویب می‌کند، بسیاری از شهروندان خواستار نظارت این دو نهاد بر اجرای قانون مصوب خود هستند.

نرخ کرایه تاکسی‌ها در دو گروه زرد و سبز نیز با هم متفاوت است که نظارت بر آنها، خود داستانی مجهول است که باید به آن پرداخته شود.

بر اساس اعلام شورای شهر تهران نرخ کرایه تاکسی‌ها در سال آینده ‪ ۱۲‬تا ‪۱۵‬ درصدی افزایش می‌یابد اما ‪ ۲۰‬روز مانده به آغاز سال نو، کرایه تاکسی ها در پایتخت گران شده است.

به عنوان مثال، در خط امام خمینی - محلاتی، بر اساس تعرفه مصوب، تاکسیرانان باید ‪ ۴۵۰‬تومان از مسافران دریافت کنند در حالیکه اکنون ‪۵۵۰‬ تومان دریافت می‌کنند.

در خط هفت تیر - محلاتی نیز تاکسیرانان به جای ‪ ۵۰۰‬تومان، روزها ‪ ۶۰۰‬تومان و شب‌ها ‪ ۷۰۰‬تومان به اجبار از مسافران دریافت می‌کنند.

همچنین در مسیر خط هفت تیر - آرژانتین ، تاکسیرانان به جای ‪ ۲۷۰‬تومان، ‪ ۳۵۰‬تومان کرایه از مسافران طلب می‌کنند.

یک مسافر تاکسی در این زمینه می‌گوید: رانندگان تاکسی بطور خودسرانه اقدام به گرفتن کرایه می‌کنند و به هیچ کس نیز پاسخگو نیستند.

مریم اکرمی در این زمینه به خبرنگار ایرنا می‌گوید: شب عید، بهانه خوبی برای گران شدن کرایه هاست و هنگامی که به راننده تاکسی اعتراض می‌کنیم، می گوید؟ شب عید است .

علی احمدی مسافر دیگری که دانشجو است، نیز می‌گوید: نرخ تاکسی در برخی خطوط گران شده است بطوریکه حتی برخی رانندگان در بعضی مسیرها، بیش از حد مصوب از مسافران ، وجه اخذ می‌کنند.

وی می‌افزاید: من به خاطر اعتراض به اخذ کرایه اضافی از سوی راننده ای مجبور به برخورد فیزیکی با او شدم.

این دانشجو می‌گوید: از مسولان تاکسیرانی انتظار داریم تا نظارت بیشتری بر نرخ کرایه داشته باشند تا درگیری لفظی یا احیانا فیزیکی میان مسافر و راننده صورت نگیرد.


*** کرایه تاکسی گردشی
به گزارش خبرنگار شهری ایرنا، هم اکنون حدود ‪ ۱۵‬هزار تاکسی گردشی در سطح شهر فعالیت می‌کنند که هر کدام به شیوه‌ای خاص به مسافران خدمات ارایه می دهند.

یک راننده تاکسی گردشی زرد رنگ در پاسخ به سوال خبرنگار ما که چرا کرایه ها نامتعارف و در وجه‌های متفاوت دریافت می‌شود، می‌گوید: کرایه تاکسی توافقی، میان راننده و مسافر است.

این راننده که خود را احمد معرفی می‌کند، می‌افزاید: دریافت کرایه بر اساس مسافت تعیین می‌شود و در بسیاری موارد، راننده با مسافر بر سر میزان کرایه دریافتی توافق می‌کند.

وی با تایید گران شدن نرخ کرایه برخی از خطوط تاکسیرانی می‌گوید: نظارت تاکسیرانی ضغیف است و به همین دلیل برخی تاکسیرانان متخلف، خودسرانه اقدام به دریافت کرایه می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تاکسیرانان برای تعیین میزان کرایه‌ها از تاکسیمتر استفاده نمی‌کنند، اضافه می‌کند: استفاده از تاکسیمتر برای راننده و مسافر به صرفه نیست و هر دو ناراضی هستند.

این راننده می‌افزاید: به لحاظ توقف‌های طولانی خودروها پشت چراغ قرمز و ترافیک سنگین شهر، تاکسیمتر میزان نرخ بیشتری را محاسبه می‌کند که این امر به ضرر مسافران است.

راننده تاکسی گردشی دیگری که خود را دیلمی معرفی می‌کند، در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چرا نرخ کرایه مسافر جلوی خودرو بیشتر از مسافرانی است که در عقب خودرو می‌نشینند، می‌گوید: کرایه صندلی جلو یک و نیم برابر صندلی عقب خودرو محاسبه می‌شود.

وی می‌افزاید: کرایه مسیر از مبداء ولی عصر تا مقصد میدان ونک، طبق تعرفه شورای شهر، ‪ ۶۰۰‬تا ‪ ۷۰۰‬تومان است اما میزان کرایه دریافتی از مسافرانی در طول این مسیر سوار و پیاده شوند بر حسب تشخیص راننده ‪ ۳۰۰‬تا ‪ ۴۰۰‬تعیین می‌شود و نرخ مشخصی ندارد.

این راننده تاکسی اضافه می‌کند: برای برطرف کردن مشکلاتی چون استهلاک خودرو و تامین بنزین مورد نیاز خود، گاهی اوقات مجبور به دریافت کرایه اضافی هستیم.

وی می‌گوید: سازمان تاکسیرانی به بهانه اینکه مالکیت تاکسی‌ها خصوصی است، خدماتی به رانندگان ارایه نمی‌دهد، بنابراین مجبوریم خودسرانه اقدام کنیم .

دیلمی با اشاره به بودجه شش و نیم میلیارد تومانی تاکسیرانی می‌افزاید:
تاکسیرانی این بودجه را از شورای شهر، بابت اعطای وام‌های بدون سود به رانندگان دریافت می‌کند، اما این وام‌ها به همه تاکسیرانان پرداخت نمی شود و فقط عده خاصی از آن منتفع می‌شوند.

وی هزینه‌های تمدید کارنامه تاکسیرانی، استهلاک خودرو، کمبود جایگاه سوختگیری، نداشتن ایستگاه برای تاکسی‌های زرد و اتلاف وقت در صفوف سوختگیری را از جمله مشکلات مالی رانندگان اعلام می‌کند.

دیلمی می‌گوید: حاضرم از تاکسی زرد به سبز (خصوصی) تبدیل شوم تا از مشکلات مالی ام کاسته شود.

راننده‌ای دیگری به خبرنگار ایرنا می‌گوید: تاکسیرانان بابت انتظار در جایگاههای سوختگیری، وقت زیادی را صرف می‌کنند که این امر سبب کاهش درآمد آنان می‌شود. بنابراین، مجبوریم این کسر درآمد را با گران کردن کرایه تاکسی جبران کنیم .

فرزین می‌افزاید: استهلاک خودرو، خدمات دهی ضعیف تاکسیرانی و عدم حمایت از تاکسیرانان موجب شده است تا ناخواسته در حق مسافران اجحاف شود.

وی پیشنهاد می‌کند در تعیین نرخ کرایه تاکسی‌ها در کنار مسولان شورای شهر، فرمانداری و شهرداری از رانندگان تاکسی نیز دعوت شود تا با مطرح کردن مسایل و مشکلات مطروحه برای تعیین نرخ واقعی کرایه‌ها تصمیم‌گیری متعادلی مصوب شود.


**کرایه تاکسی خطی
به گزارش خبرنگار شهری ایرنا، کرایه تاکسی‌های خطی نیز همچون تاکسی‌های گردشی در آستانه نوروز در پایتخت گران شده است، بطوریکه تاکسی‌های خطی تخطی‌های زیادی را مرتکب می‌شوند و بعضا خارج از خطوط و بصورت دربستی اقدام به خدمات رسانی به مسافران می‌کنند.

یک راننده تاکسی خطی در این‌باره به خبرنگار ایرنا می‌گوید: در خطوط تاکسیرانی، افرادی به عنوان رییس خط بر عملکرد تاکسیرانان نظارت می‌کنند که از سوی تاکسیرانی تعیین شده‌اند که نظارت آنان با باج‌گیری توام است .

معماریان می‌افزاید: روسای خطوط از یک راننده در طول شبانه روز بیشتر درآمد دارند چرا که از هر راننده بین ‪ ۲‬تا ‪ ۵‬هزار تومان، اول صبح هر روز می گیرند. و چنانچه راننده‌ای اعتراض کند، رسما از خطوط اخراج می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نحوه نظارت تیم‌های بازرسی تاکسیرانی در خطوط می‌گوید: بازرسان خطی به جای رسیدگی به مشکلات رانندگان خطی به حضور خودروهای شخصی در خطوط نظارت می‌کنند .

این راننده در عین حال اضافه می‌کند: گاهی اوقات، برخی رانندگان خطی با رضایت رییس خط ، اقدام به خدمات دهی به مسافران بصورت گردشی می‌کنند.


***کرایه تاکسی ترمینال‌ها و راه آهن
به گزارش خبرنگار ایرنا، وضعیت نابسامان نرخ کرایه تاکسی ترمینال ها، حکایت دیگری است بگونه‌ای که شبها نرخ کرایه این تاکسی‌ها سر به فلک می کشد و مسافران در ساعات شبانگاهی برای رسیدن هر چه سریعتر به مقصد، مجبور به پرداخت این کرایه‌ها هستند.

یک راننده تاکسی ترمینال در این خصوص می‌گوید: ماهانه بابت عوارض مسافربری در ترمینال، ‪ ۱۵‬هزار تومان به تاکسیرانی پرداخت می‌کنیم در حالی که تاکسیرانی متعلق به شهرداری است و معلوم نیست این پول بابت چه مساله‌ای اخذ می‌شود.

این راننده که خود را امیر معرفی می‌کند، می‌افزاید: نظار تی بر اوضاع مسافر نمی‌شود و باید باجه‌ای در نظر گرفته شود تا برای مسافر طبق تعرفه، قبض صادر شود.

وی اضافه می‌کند: کرایه تاکسی‌ها در ترمینال‌ها به ویژه راه آهن تا حدودی سلیقه‌ای تعیین و پرداخت می‌شود.

در همین حال، پیمان سنندجی مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌های شهر تهران می‌گوید: مهندسی شبکه خطوط تاکسیرانی در حال اجراست و بزودی تمامی تاکسی‌ها ساماندهی می‌شوند و مشکلات موجود در حوزه تاکسیرانی به ویژه خطوط رفع می‌شود.

وی می‌افزاید: بزودی تاکسی‌های گردشی به تاکسی‌های ویژه تبدیل می‌شوند که دارای ایستگاههای مشخص خواهند بود.

سنندجی تاکید می‌کند: با ایجاد شبکه یکپارچه در تاکسیرانی و مشخص شدن وضعیت دقیق ناوگان و خطوط ، میزان مسافر در هر خط و منطقه و کمبودها و مازاد حضور و فعالیت تاکسی‌ها در بخش‌های مختلف شهر به خوبی مشخص می‌شود.

مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌های شهر تهران می‌گوید: کرایه ها افزایش نیافته است و به منظور کنترل بیشتر کرایه‌ها در روزهای پایانی سال، ‪ ۵۰‬گشت بازرسی در سطح شهر فعال هستند تا تخلفی از سوی رانندگان صورت نپذیرد
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد