پایگاه تفریحی خلیج فارس آنلاین

جذابترین و جالبترین مطالب و عکس های روز

پایگاه تفریحی خلیج فارس آنلاین

جذابترین و جالبترین مطالب و عکس های روز

کوسه‌ها کوررنگ هستند

سایت خبری - تفریحی خلیج فارس آنلاین khalijefarsonline.comخلیج فارس آنلاین : پژوهش‌های انجام شده از احتمال کوررنگی کوسه‌ها خبر می‌دهد که می‌تواند برای شناگران و موج سواران و حتی خود کوسه‌ها مزایایی را در بر داشته باشد.


محققان استرالیایی با استفاده از روشی به نام میکرو اسپکتروفوتومتری سلول‌های شبکیه‌ای 17 گونه از کوسه‌ها را در سواحل غربی استرالیا بررسی کردند و متوجه شده‌اند در همه آنها معمولترین نوع دریافت‌کنندگان نور سلول‌های میله‌ای هستند که حساسیت زیادی نسبت به نور داشته و اجازه دید در شب را نیز به آنها می‌دهد اما امکان تشخیص رنگ‌ها را برای آنها ناممکن می‌کند.

در حالی که کوسه‌ها فاقد سلول‌های مخروطی هستند که واکنش‌های متفاوتی را نسبت به نورهای مختلف دارند در چشمان انسان این سلول‌های به تشخیص رنگ کمک می‌کنند.
به نوشته خبرگزاری فرانسه در 10 گونه از این 17 نوع هیچ سلول مخروطی یافته نشد. در 7 نوع دیگر این نوع سلول یافته شد، اما همه آنها تنها از یک نوع بود که به طول موج حدود 530 نانومتر حساس است؛ یعنی رنگ سبز.

این سیستم شبکیه‌ای یعنی کوسه‌ها قادر به تشخیص سایه‌های خاکستری رنگ هستند اما تشخیص رنگ‌ها خیر. این خصوصیت در میان حیوانات خشکی بسیار نادر است؛ چرا که تشخیص رنگ یکی از ابزارهای بقا در زیستگاه‌های غیرآبی است.

اما این ویژگی در محیط دریا چندان مهم نیست. تحقیقات پیشین نیز نشان داده بود وال‌ها دلفین‌ها و فک‌ها نیز تنها دارای سلول‌های مخروطی سبز رنگ هستند.

نتایج این تحقیق می‌تواند به جلوگیری از حمله کوسه‌ها به انسان کمک کرده و همچنین باعث ایجاد تورهای ماهیگیری شود که احتمال گرفتن کوسه‌ها را کاهش دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد