پایگاه تفریحی خلیج فارس آنلاین

جذابترین و جالبترین مطالب و عکس های روز

پایگاه تفریحی خلیج فارس آنلاین

جذابترین و جالبترین مطالب و عکس های روز

تغییر 10 سانتی متری مدار زمین در اثر زلزله

گراف نشان دهنده لحظه وقوع زلزله
گزارش‌های موسسه ملی ژئوفیزیک و آتنشفشان‌شناسی در ایتالیا برآورد کرده که زلزه 8.9 ریشتری زمین را به میزان 10 سانتی‌متر در مدار خود جابجا کرده است.

سونامی در سواحل ژاپن
این زلزله که صبح جمعه به وقت ایران در نزدیکی سواحل شرقی ژاپن اتفاق افتاد منجر به کشته‌شدن صدها تن از مردم شده و در پی آن یک سونامی با موج‌هایی به ارتفاع حدود 30 متر تمام شهرهای ساحلی را شسته و باعث ویرانی‌های بسیاری شد. برخی از امواج تا 10 کیلومتری شهر میاجی در ساحل شرقی ژاپن رسیدند.

گردبادهای ناشی از سونامی

پس‌لرزه‌های این زلزله در 24 ساعت اول تا بیش از 160 عدد رسید که بزرگی 141 پس‌لرزه، 5 ریشتر و بیشتر بوده است.

یکی دیگر از یک متخصصان ژئوفیزیک سازمان زمین‌شناسی آمریکا اظهار کرد که این زمین‌لرزه با لغزش بیش از 18 متری صفحات تکتونیکی منجر به از هم گسیختن پوسته زمین در ناحیه‌ای با حدود 400 کیلومتر درازا و وسعت 160 کیلومتر شده است.

نقشه گرافیکی از ارتفاع امواج سونامی در ژاپن

ژاپن در ناحیه حلقه آتش اقیانوس آرام قرار دارد که از نیوزیلند و ژاپن تا آلاسکا و سواحل غربی آمریکای شمالی و جنوبی کشیده شده و از فعالیت بالای لرزه‌ای و آتشفشانی برخوردار است.

دو نیم شدن جاده در پی زلزله

مقامات ژاپنی در مبارزه‌ای تازه برای محدود کردن فشار رو به افزایش ناشی از زلزله و سونامی اخیر بر راکتورهای اتمی این کشور مجبور شدند پس از تخلیه مردم منطقه، بخار رادیواکتیو یکی از نیروگاه‌ها را در فضا آزاد کنند.

شرکت برق توکیو همچنین اعلام کرد که احتمالا سوخت به دلیل کاهش سطح آب در تجهیزات دایچی، یکی از دو نیروگاه انرژی هسته‌ای فوکوشیما در 240 کیلومتری شمال توکیو، آسیب دیده است.

مقامات، میزان نشت تشعشعات را کم اعلام کرده‌اند.

آتش سوزی ناشی از زلزله

نائوتو سکیمورا، استاد دانشگاه توکیو، فاجعه رادیواکتیوی را نامحتمل دانست.

وی اظهار کرد: از دست‌دادن مایع خنک‌کننده به معنی افزایش دماست اما همچنین فعل و انفعالات را متوقف می‌کند. حتی در بدترین شکل ممکن، احتمال دارد مقداری نشت رادیواکتیو و آسیب به تجهیزات اتفاق بیفتد اما انفجاری در کار نخواهد بود. اگر عمل تخلیه با دقت صورت بگیرد، احتمالا میزان بسیار کمی نشت وجود داشته باشد. اما این میزان مسلما بیشتر از شعاع سه کیلومتر نخواهد بود.

مردم زلزله زده در فرودگاه هاندا

همچنین خبرگزاری‌های ژاپن اعلام کردند که مقامات این کشور تعداد 20 هزار تن را از حومه نیروگاه داینی، دیگر تاسیسات هسته‌ای فوکوشیما تخلیه کردند.

آتش سوزی در شهر یامادای ژاپن

نائوتوکان، نخست‌وزیر ژاپن که برای بازدید از این منطقه با هلی‌کوپتر به آنجا سفر کرده بود، پیش از این خواسته بود که ساکنان تا شعاع 10 کیلومتری نیروگاه دایچی را از منطقه خارج کنند.

شرکت برق توکیو اعلام کرد که توانایی خود را برای کنترل فشار در برخی راکتورهای نیروگاه داینی مانند نیروگاه دایچی از دست داده است. فشار در داخل راکتورهای نیروگاه داینی ثابت بوده اما در لوله‌های مهار افزایش یافته است.

آتش سوزی پالایشگاه نفت چیلبا

به گفته وزیر بازرگانی ژاپن، فشار در راکتور دایچی ممکن است تا 2.1 برابر ظرفیت طراحی‌شده افزایش یابد.

زمین‌لرزه و سونامی منجر به قطع شدن خط برق خارج سایت به نیروگاه و ژنراتورهای دیزلی شد که برای تامین برق اضطراری سیستم خنک‌کننده در نظر گرفته شده بود.

فرودگاه سندای در شمال غرب ژاپن از اولین مناطق مورد هجوم سونامی

مشکل پیش‌آمده برای خنک‌کننده‌ها باعث افزایش نگرانی‌ها از تکرار حادثه تری‌مایل آیلند سال 1970، بدترین فاجعه اتمی آمریکا شده‌است.

پالایشگاه ایچیبارا در چیبا در آتش

سطح تشعشع شناسایی‌شده در واحد کنترل راکتورهای دایچی 1000 برابر بیشتر از سطح معمول گزارش شده،‌اما هنوز به میزان لازم که در آن کارکنان به تخلیه کامل می‌پردازند نرسیده است.

نظرات 2 + ارسال نظر
تسخیر 1389/12/21 ساعت 20:38 http://www.taskhir.com

سلام تغییر 10 سانتی متری مدار زمین در اثر زلزله ۸۲جالب بود در کل وبلاگت خوبه به مانم یه سر بزن سایتمون درباره طراحی و خدمات وب سایت هست شاید به دردت بخوره
خواستی تبادل لینک هم کنی به قسمت - لینک دوستان - برو
موفق باشی[گل]
www.taskhir.com

سیما 1389/12/23 ساعت 17:42

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد