پایگاه تفریحی خلیج فارس آنلاین

جذابترین و جالبترین مطالب و عکس های روز

پایگاه تفریحی خلیج فارس آنلاین

جذابترین و جالبترین مطالب و عکس های روز

تصاویر: مقبره جن‌ها و گورهای مرموز ایرانی در روستای ساحلی

تیس روستایی باستانی بازمانده از دوره هخامنشیان است. این روستا که در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد از توابع شهرستان چابهار است و درناحیه‌ای کوهپایه‌ای در شمال غربی چابهار واقع شده است.

روستای تیس آثار تاریخی بسیاری دارد، به این دلیل که در دوران هخامنشیان از بندر‌های مهم ایران در دریای مکران بوده است. البته در آن زمان این روستا را تیز می خواندند.


در دوران قدیم کالاها از آسیای شرقی و هند به این بندر وارد و به خاورمیانه، آسیای میانه و قفقاز فرستاده می‌شدند. تیس البته در اولین سده‌های اسلامی هم بندر مهمی بوده است.


رودخانه بسیار زیبای لاوری از بین روستا می‌گذرد و خلیج چابهار هم در نزدیکی روستا است.کوه‌های" شهباز"، "پیلبند" و" لاوری"، دور روستای تیس را پوشانده‌اند.


زنان روستا سوزن‌دوزی می کنند ،بنابراین اگر به تیس سفر کردید از کارهای سوزن دوزی زنان روستایی غافل نشوید. سوزن دوزی‌های زنان روستایی می توانند سوغات شما از سفر به تیس باشند.


در تیس قلعه‌ای به نام قلعه پرتغالی‌ها قرار دارد که همزاد و همنام آن در جزیره قشم قرار دارد.البته از این قلعه باستانی و صاحب نام در حال حاضر تنها ویرانه‌ای به جا مانده است.


روستای دوهزار وپانصد ساله تیس البته سه قلعه باستانی دارد. قلعه اول "تیس" است که مربوط به دوران سلجوقی است. قلعه بعدی "پیروزگیت" است که بازدید از آن جز برای کوهنوردان برای کسی آسان نیست. قلعه سوم هم "بلوچ گیت" است که آن هم بر فراز کوه قرار دارد.در سفر به تیس می توانید "مقبره‎های جنانی گچ "که به باور محلی ‌ها محل سکونت جن ها بوده است و "پیل بند "و "غارهای بان مسیتی" و نقاشی های عجیب و غریب داخل آن را ببینید.چاه باستانی "تیس کوپان" و گورهای مرموز" تپه نهادی" را هم می بینید. سفربه روستای ساحلی تیس قطعا می تواند تجربه‌ای شگفت انگیز باشد.


افضل ‏الدین ابوحامدبن‏حامد در کتاب عقدالعلى ‏للموفق‏ الاعلى که در سال 584 هجری قمری نوشته از بندر تیز (تیس) و تجارت بازرگانى آن نوشته است.


بندر چابهار در نزدیکی تیس قرار دارد.روستای ساحلی تیس از راه نیک شهر و جاده چابهار در دسترس است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد