پایگاه تفریحی خلیج فارس آنلاین

جذابترین و جالبترین مطالب و عکس های روز

پایگاه تفریحی خلیج فارس آنلاین

جذابترین و جالبترین مطالب و عکس های روز

کاغذ دیواری ضد زلزله + فیلم

سایت تفریحی خلیج فارس 4fun.sub.irسایت تفریحی خلیج فارس آنلاین : در سال دوهزار و یازده، زلزله ای در شهر وان ترکیه منجر به مرگ چند صد نفر شد و دهها هزار نفر را پس از تخریب خانه هایشان بی خانمان کرد. با تکانهای شدید زمین لرزه، دیوارهای خانه ها ، دفاتر کار، مدارس و بیمارستانها که اغلب آجری هستند می لرزند و تکه هایی از ساختمان تخریب می شود یا دیوارها فرو می ریزد

. در ساختمان سازی دیوارهای آجری ارزان تمام می شود و نسبتا استوار است اما در برابر زلزله ها این گونه دیوار ها آسیب پذیر است .

دیوار آجری در برابر فشار عمودی استوار می ماند اما در برابر فشارهای عرضی یا افقی دیوار ها ترک می خورند و ممکن است فرو ریزند.

اما در موسسه فناوری کارلزروهه آلمان پژوهشگران به دنبال یافتن راهی برای مقابله با تخریب یا کاهش آثار تخریبی زلزله ها هستند. هدف آنها به طور مشخص ساختن دیوار آجری است که در مقابل زمین لرزه مقاومت بیشتری داشته باشد چرا که هنگام زلزله فرصتی کوتاه حتی به فاصله چند ثانیه به مردم امکان گریختن از زیر آوار را می دهد. اولین تلاشها برای ایجاد دیوارهای مقاوم از دهه ۱۹۹۰ آغاز شده است. نصب الیاف کربنی دیوار به منظور ثابت نگه داشتن آنها تلاشهای اولیه بوده است. متاسفانه استفاده از این الیاف ها کار را خراب تر کرد که منجر به تخریب در نقاط تلاقی می شد.

در بازسازی زلزله مشاهده می شود که دیوار در این نقاط تلقی به شدت فرو می ریزد. اما گام بعدی کار کردن نوعی کاغذ دیواری ضد زلزله است.

پژوهشگران نوعی کاغذ دیواری با خاصیت ارتجاعی بسیار بالا از جنش فایبرگلاس ساخته اند. اما چسب کاغذ دیواری نیز به اندازه خود کاغذ مهم است.

این چسب از آب ؛ مواد چسباننده و ذرات پلاستیکی بسیار ریز تشکیل شده از هزاران مولکول ساخته شده است. بعد از مالیدن چسب به دیوار، ذرات آن به همه درزهای دیوار نفوذ می کند و پس از تبخیر آب موجود در چسب، ذرات پلاستیکی درهم تنیده می شود.

زنجیره مولکولهای این ذرات پلاستیکی با شدت به دیوار می چسبند و فایبرگلاس و چسب نیز پس از آن مخلوط به دست آمده را تقویت می کند.
خاصیت ارتجاعی این محلول به ذرات پلاستیکی تشکیل دهنده آن بستگی دارد و در واقع با وارد شدن فشار زلزله ساختار آن تغییر می کند.
در آزمایشی مشاهده می شود دیواری که با کاغذ دیوار مخصوص تقویت شده ، در برابر فشارهای جانبی در حد سه ریشتر مقاومت می کند.
تفاوت بین دو دیوار واقعا شگفت انگیز است.

پیشرفت قابل ملاحظه ای به دست آمده چرا که نصب این کاغذ دیواری ساده است.

آوار و فرو ریختن دیوار مهمترین خطرناشی از زلزله است. هیچ کس نمی داند زلزله بعدی کی و کجا و با چه شدتی رخ می دهد اما می توان راه مقابله با آن را با تقویت دیوارها در مناطق زلزله خیز دنبال کرد.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد